نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه

نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه

نوشتن فصل دوم پایان نامه

اگر میخواین با نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه آشنا بشین و فصل دوم پایان نامتون رو بنویسن و نمی‌دونین از کجا شروع کنین این مقاله میتونه در این مورد بهتون کمک کنه. البته من نمیخوام متود پایان نامه نویسی رو آموزش بدم. بیشتر قصدم اینه که یه جهتی رو نشون بدم و بگم به چه سمتی باید حرکت کرد. این فصل معمولا با عنوان‌های “بررسی مبانی نظری پژوهش“، “ادبیات نظری و پیشینه پژوهش” و یا “بررسی ادبیات موضوع” نام گذاری میشه و به طور خلاصه داخلش به بررسی مطالعات انجام شده در خصوص موضوع پژوهش پرداخته میشه.

البته طبیعیه که طبق فرمت دانشگاه و بنا به نظر استادها عنوان فصل دوم پایان نامه با همین مضامین تغییر کنه. به صورت ساده تر بگم : در این فصل متغیرهای تحقیق (کلیدواژه‌ها) از لحاظ نظری بررسی شده و باید نظریه های مهمی که محققین قبلی در مورد متغیرهای پژوهش ما کارکردن شرح داده بشن.

مقدمه فصل دوم پایان نامه

در بخش مقدمه فصل دوم پایان نامه علاوه بر این که به صورت خلاصه در مورد موضوع پژوهشمون صحبت می کنیم، می تونیم مشخص کنیم این فصل شامل چند قسمت یا بخش میشه و داخل این فصل می خوایم چیکار کنیم ؟ برای مثال متن زیر رو به عنوان نمونه مقدمه فصل دوم پایان نامه بررسی می کنیم :

عنوان پایان نامه : بررسی ارتباط فناوری اطلاعات و کیفیت تصمیم گیری سازمانی

نمونه مقدمه فصل دوم پایان نامه

هدف از این بخش، بررسی پژوهش ­ها و مطالعاتی است که در زمینه فناوری اطلاعات و کیفیت تصمیم گیری انجام گرفته است. این قسمت از تحقیق خواننده را با کارها و زمینه­ های قبلی و همچنین با حیطه موضوع مورد مطالعه آشنا می­ سازد و به پنج بخش تقسیم شده است. در بخش اول به بیان مقدمه، در بخش دوم به مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در رابطه با تکنولوژی و فناوری اطلاعات، در بخش سوم مبانی نظری و مطالعات و بررسی­ های انجام شده در رابطه با نرخ تصمیم گیری، بخش چهارم به بیان پیشینه تحقیق داخلی و خارجی و در انتها چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش معرفی می ­شود.

همونطوری که در بالا مشاهده می کنیم در بخش مقدمه فصل دوم این پایان نامه، محقق ابتدا فناوری اطلاعات و مدل های نظریش رو توضیح داده و بعد رفته سراغ متغیر بعدی که متغیر کیفیت تصمیم گیری هستش. در ادامه مبانی نظری نرخ تصمیم گیری شرح داده شده و بعد قسمت های بعدی که در ادامه بیشتر توضیح میدم. برای نگارش مقدمه فصل دوم پایان نامه مثال زیر هم میتونه کمک کننده باشه :

عنوان پایان نامه : اولویت بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بیمه ای

مثال دوم برای مقدمه فصل دوم پایان نامه

امروزه کیفیت خدمات به یک ابزار کلیدي بازاریابی براي دستیابی به تمایز رقابتی و ترویج وفاداری مشتری تبدیل شده است. رمز موفقیت سازمان‌های برتر ارائه کننده خدمات را نیز میتوان در مشتری مداری و توجه به کیفیت خدمات آنان جستجو کرد. کیفیت خدمات نقش مهمی در صنایع خدماتی نظیر خدمات بیمه‌ای، بانکی و حمل و نقل و…. ایفا می کند. چرا که کیفیت خدمات برای دستیابی به ادراک مشتریان و به دنبال آن، بقا و سودآوری سازمان امری حیاتی به شمار می رود.

شرکت هاي بیمه براي حفظ موجودیت خود و دستیابی به رشد و نیز ایفاء نقش بهتر در صحنه اقتصاد کشور، بویژه در شرایط رقابتی حال حاضر بازار بیمه کشور باید به کیفیت خدمات خود توجه نمایند. از آنجایی که خدمات بیمه اي جزو خدمات با پیچیدگی بالا محسوب می شوند لازم است ابزار مناسبی با در نظر گرفتن ویژگی هاي این خدمات براي سنجش کیفیت مورد استفاده قرار گیرد. در این فصل به بررسی ادبیات مربوط به این تحقیق، تئوری های پایه در زمینه موضوع مورد بررسی و پیشینه تحقیق پرداخته می‌شود.

با خوندن متن بالا میبینیم که محقق برای نگارش مقدمه فصل دوم ابتدا توضیحاتی در مورد موضوع پایان نامه و در انتها به صورت کلی گفته که قرار هست در فصل دوم پایان نامه چه اتفاقی بیفته و چه چیزی نوشته بشه.

نحوه نوشتن مبانی نظری تحقیق

بعد از نوشتن مقدمه و مشخص کردن بخش هایی که قرار هست در این فصل نوشته بشه نوبت به نگارش مبانی نظری متغیرهای پژوهش هست. به طور معمول برای متغیرهای تحقیق باید (تاریخچه، تعاریف مختلف از چند نویسنده معتبر، نظریه های علمی، مزایا و معایب بررسی، عواملی که بر اون متغیر تاثیر می گذارند، عواملی که متغیر می تونه بر آن ها تاثیر بگذاره و بررسی ارتباط متغیرها) در فصل دوم پایان نامه آورده بشه.

برای مثال اگر موضوع پایان نامه ما بررسی ارتباط فناوری اطلاعات و کیفیت تصمیم گیری سازمانی هست عناوین زیر برای نوشتن مبانی نظری میتونه مناسب باشه :

  • مفهوم فناوری اطلاعات
  • تاریخچه پیدایش و تحول فناوری اطلاعات
  • مولفه های فناوری اطلاعات
  • مزایای فناوری اطلاعات
  • مدل های بکارگیری و پذیرش فناوری اطلاعات
  • نظریه های علمی پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان
  • تاثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ها

همچنین برای متغیر کیفیت تصمیم گیری عناوین زیر مناسب است :

  • مفهوم تصمیم گیری سازمانی و انواع آن
  • مدل های نظری کیفیت تصمیم گیری
  • عوامل موثر بر کیفیت تصمیم گیری
  • روش ها و انواع سبک های تصمیم گیری
  • سیستم پشتیبان تصمیم گیری
  • فواید و ویژگی های پشتیبان تصمیم گیری

و در انتهای این قسمت هم به بررسی مبانی نظری و نظریه های علمی موجود در خصوص ارتباط فناوری اطلاعات و کیفیت تصمیم گیری پرداخته میشه.

جهت نگارش فصل دوم پایان نامه از چه سایت هایی استفاده کنیم ؟

برای این که بتونیم فصل دوم پایان نامه رو بنویسیم نیازه که از منابع اطلاعاتی مختلفی استفاده کنیم. می دونیم کتاب و مقاله مهم ترین این منابع هستن. برای استفاده از کتاب های فارسی متناسب با موضوع پایان نامتون که می تونید از کتابخونه دانشگاهتون استفاده کنید. اما برای دسترسی به کتاب های لاتین و همچنین مقالات فارسی و لاتین میتونید از سایت های زیر استفاده کنید :

1- گوگل اسکالر (google scholar)

به نظر بنده مناسب ترین سایت برای جست و جوی مقالات و کتاب های لاتین، سایت گوگل اسکالر هست. شما میتونید جست و جوی مقالات رو از لحاظ زمانی فیلتر گذاری کنید، برای مثال میتونید تعیین کنید که برای جست و جو، مقالات 2017 و جدید تر نمایش داده بشه. خیلی ساده میتونید منبع اون مقاله رو هم به فرمت های مختلف (APA, ونکوور و …) جهت استفاده در فهرست منابع، دریافت کنید.

نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه

1-سایت علم نت

وبسایت علم نت در واقع همون گوگل اسکالر ایرانی هست و همون کاری رو انجام میده که گوگل اسکالر برای مقالات لاتین میکنه. میتونیم از طریق علم نت به تمامی مجلات علمی پژوهش، تمامی کنفرانس ها و به طور کلی بگم به تموم کتاب خونه های ایرانی به صورت یکجا دسترسی داشته باشیم. فیلتر نوع جست و جو (کتاب، مقاله نشریه، مقاله کنفرانسی، پایان نامه ها و غیره) و فیلتر زمان چاپ مقاله مورد نظر می تونه در جست و جوی بهتر در این سایت به ما کمک کنه. پس از این که مقاله (از نوع نشریه) مورد نظرتون رو سرچ کردید برای دانلود میتونید با سرچ کردن همون عنوان در گوگل به صورت رایگان فایل مورد نظرتون رو دانلود کنید. استخراج منابع به فرمت های مختلف برای درج در فهرست منابع پایان نامه از امکانات دیگه این سایت محسوب میشه.

نگارش فصل دوم پایان نامه

3-گنج ایرانداک

مطمعنا بهترین سایتی که می تونه به نگارش فصل دوم پایان نامه کمک کنه پایگاه گنچ ایرانداک هست. با ثبت نام و داشتن یک اکانت در سایت گنج تازه ایرانداک میتونید هفته ای 5 پایان نامه به صورت کامل ! و اون هم به صورت رایگان دریافت کنید.

نحوه نوشتن فصل دوم پایان نامه

نحوه نگارش پیشینه تحقیق فصل دوم پایان نامه

در قسمت پیشینه تحقیق فصل دوم پایان نامه به مرور نتایج و یافته­ های تحقیقات انجام شده در داخل و خارج ایران پرداخته میشه. میتونیم از طریق جست و جو در پایگاه های اطلاعات پژوهشی که در بالا معرفی شد منابعی که با موضوع پایان نامه شباهت دارند رو پیدا کنیم و با استفاده از چکیده شون پیشینه پژوهشمون رو بنویسیم. بهتره منابعی رو انتخاب کنیم که جدید باشند و حداکثر 5 سال از زمان نوشتنشون گذشته باشه. معمولا پیشینه پژوهش به فرمت زیر نوشته میشه :

فامیلی نویسنده ها + سال چاپ + موضوع مقاله + روش تحقیق + نتایج

متن زیر به عنوان مثال برای نحوه نگارش پیشینه تحقیق آورده شده :

گیلینگهام (2017) در مقاله ­ای با عنوان تصمیم ­گیری در مورد بکارگیری فناوری اطلاعات به بررسی عوامل موثر بر اتخاذ و بکارگیری سیستم های اطلاعاتی و کاربرد آن بر کیفیت تصمیم گیری پرداخت. نتایج تحقیق وی نشان می­ دهد که از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب و بکارگیری سیستم ­های اطلاعاتی، افزایش سرعت و دقت در تصمیم­ گیری می­ باشد.

نیکوفکر و دانایی (1397) در پژوهش خود تحت عنوان “بررسی نقش تجربه در فرآیند تصمیم‌گیری مدیران (مطالعه موردی: شعب بانک کشاورزی شهر مشهد)” به بررسی نقش تجربه در فرآیند تصمیم گیری مدیران بانک کشاورزی شهر مشهد پرداختند. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه جمع ­آوری داده ها به صورت توصیفی پیمایشی بود بر مبنای این متغیرهای تحقیق، پرسش نامه ای مبتنی بر 16 سوال طراحی گردید و روایی آن از طریق خبرگان،  و پایایی آن (0.76) بود که مورد تایید قرار گرفت.

نتایج حاصل از آزمون t-استیودنت تک گروهی با استفاده از نرم افزار SPSS نشان می­ دهد که تجربه بر فرآیند تصمیم­گیری مدیران نقش موثر و معناداری دارد همچنین ابعاد همانندسازی در فرآیند تصمیم­ گیری، کاهش خلاقیت و نوآوری در فرآیند تصمیم گیری، کاهش ریسک و خطرپذیری در فرآیند تصمیم ­گیری، افزایش سرعت در فرآیند تصمیم­ گیری نیز بر فرآیند تصمیم گیری مدیران نقش موثر و معناداری را دارند.

جدول خلاصه پیشینه داخلی و خارجی پژوهش

خیلی خوبه که خلاصه ای از پیشینه پژوهش که در قسمت قبل گفتم رو به صورت جدولی تحت عنوان جدول خلاصه نتایج تحقیقات قبلی (یا جدول خلاصه نتایج پیشینه تحقیق) در انتهای فصل دوم بیاریم.

جدول خلاصه نتایج پیشینه تحقیق

محقق سال انتشار نتایج
گیلینگهام 2017 از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب و بکارگیری سیستم ­های اطلاعاتی، افزایش سرعت و دقت در تصمیم­ گیری می­ باشد.
نیکوفکر و دانایی 1397 تجربه بر فرآیند تصمیم­گیری مدیران نقش موثر و معناداری دارد همچنین ابعاد همانندسازی در فرآیند تصمیم­ گیری، کاهش خلاقیت و نوآوری در فرآیند تصمیم گیری، کاهش ریسک و خطرپذیری در فرآیند تصمیم ­گیری، افزایش سرعت در فرآیند تصمیم­ گیری نیز بر فرآیند تصمیم گیری مدیران نقش موثر و معناداری را دارند

این کار علاوه بر این که باعث میشه پیشینه تحقیقمون یه انسجام کلی پیدا کنه، مقایسه کردن نتایج تحقیقات قیلی توسط خواننده خیلی راحت تر صورت می‌گیره.

نکات مهم برای نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه

1-بهتر است که برای نوشتن فصل دوم پایان نامه تمامی اطلاعات جمع آوری شده را از زبان خودتان خلاصه نویسی کنید و در مطلب خود با خلاقیت خودتان جدول و اشکالی را که مرتبط با بحث هستند اضافه کنید.

2- در نگارش مبانی نظری در فصل دوم پایان نامه بایستی به نحوه نگارش نیز دقت داشته باشید، سعی کنید یکپارچگی متن، تیترها، روش منبع نویسی و ارجاع دهی مطالب را رعایت کنید. وجود بهم ریختگی در متن فصل دوم این فکر را در سر می پروراند که مطالب نگارش شده کپی است.

3- مطالب نوشته شده باید انسجام داشته باشند. یعنی هر مطلب باید تکمیل کننده و در راستای مطلب قبلی باشد. رعایت آیین نامه نگارشی، اندازه و نوع قلم فونت، فاصله بین خطوط بر اساس فرمت دانشگاه و نظر اساتید نیز باید رعایت شود.

سخن آخر

موارد ذکر شده در بالا، جهت آموزش فصل 2 پایان نامه صرفا بر اساس تجربه کاری فردیست. ممکن است ساختار دانشگاه و نظر اساتید شما در رابطه با نحوه نگارش فصل دوم پایان نامه متفاوت باشد. همچنین مطالب گفته شده در خصوص نحوه نگارش فصل دوم برای پایان نامه ارشد می باشد. طبیعی است که انجام فصل دوم پایان نامه در مقطع دکتری پیچیدگی های خاص خود را دارد.