تحلیل آماری

تحلیل آماری – آشنایی با تحلیل آماری پایان نامه

اگر با عبارت تحلیل آماری آشنایی ندارید یا براتون سوال پیش اومده که تحلیل آماری کجاها استفاده می شه و چه نرم افزارهایی رو می شه برای این کار استفاده کرد، یا این که کدوم نرم افزار برای تحلیل آماری بهتره و … خوندن این مطلب تا انتها توصیه میشه. با نوشتن این مطلب امیدوارم به تمامی سوالات، ابهام ها و سوء تفاهم ها درباره تحلیل آماری پاسخ داده بشه و برطرف بشه.

اگر نظری درباره تحلیل آماری و این پست دارید حتما در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید تا در این محتوا قرارش بدم و تکمیل تر بشه. همچنین این مطلب به مرور بروزرسانی میشه.

در ابتدا چند تعریف از تحلیل آماری قرار دادم :

– تحلیل آماری یعنی همه اقدامات مرتبط با تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها

– به گزارشی که شامل جداول و نمودارهای آماری و تفسیر آن ­ها می­ شود تحلیل آماری گفته می­ شود.

– تحلیل آماری تصویری روشن و توصیف دقیقی از داده ­ها ارائه می ­دهد.

– تحلیل آماری به شما کمک می کند تا یافته ها و نتایج شفافی از داده های خام بدست آورید.

– تحلیل آماری شامل تهیه جدول ها و نمودارها در دو بخش توصیفی و استنباطی است.

تحلیل آماری پایان نامه

تحلیل آماری پایان‌نامه مهم‌ترین بخش یک پژوهش (پایان نامه، مقاله و طرح) است. از زمانی که شما پروپوزال خود را تنظیم می‌کنید، تحلیل آماری آغاز می‌شود. در پروپوزال مباحثی از قبیل جامعه آماری، تعیین حجم نمونه، روش گردآوری اطلاعات و روش تحلیل داده‌ها به موضوع تحلیل آماری مربوط می‌شود. اگر در زمان تنظیم پروپوزال، روش‌های مربوط به تحلیل آماری و حجم نمونه را به درستی مشخص کرده باشد، دیگر در زمان نگارش فصل تجزیه و تحلیل آماری پایان‌نامه به مشکل نمی‌خورید و کار شما منظم و دقیق پیش می‌رود.

در تجربه چندساله خود در قسمت تحلیل آماری پایان نامه، بارها با این مشکل مواجه شده ام؛ آن چیزی که در قسمت روش تجزیه و تحلیل داده ها نوشته می شود با قسمت های دیگر پایان نامه متناسب نیست و بایستی تغییراتی در آن صورت گیرد.

مسعود علی مردی مدیر موسسه آماری کوکرانا

تحلیل آماری پایان نامه با چه نرم افزارهایی انجام می شود ؟

تحلیل آماری در انگلیسی به معنی Statistical Analysis است و با انواع نرم افزارها انجام میشه. از اکسل و SPSS گرفته تا … متلب و پایتون و R. این نرم افزارها به سرعت و به راحتی می‌تونن جدول ها و نمودارهای مورد نیاز را طراحی کنن. هر کدوم از این نرم افزارها ویژگی‌های خاص مربوط به خود را برای تجزیه و تحلیل آماری دارن. این ویژگی‌ها هستن که باعث میشه برخی از آزمون‌ها با آن ها بهتر اجرا بشه.

اعتقاد من بر این است که در حالت کلی هیچکدام از نرم افزارها نسبت به دیگری برتری ندارد؛ نمی توان گفت که فلان نرم افزار از دیگری بهتر است. بلکه هر نرم افزار و هر روش آماری اگر در جای مناسب خود به کار گرفته شود و محقق بر آن تسلط کافی داشته باشد بهترین است…

یکی از پرکاربردترین نرم افزارها برای انجام تحلیل آماری پایان نامه، نرم افزار SPSS است. در شکل زیر تصویری از محیط نرم افزار SPSS مشاهده می کنید.

تحلیل آماری (محیط SPSS)
نرم افزار SPSS قابلیت های زیادی برای انجام تجزیه و تحلیل آماری دارد که در پکیج آموزشی نرم افزار SPSS به آموزش کامل این نرم افزار و تحلیل آماری با آن در پایان نامه پرداخته ام.

یکی از روش های مرسوم تحلیل آماری در پایان نامه و مقاله در رشته های علوم انسانی، معادلات ساختاری است. که معمولا با نرم افزارهای AMOS ،SmartPLS و لیزرل انجام می شود. در تصویر زیر محیط نرم افزار AMOS نشان داده شده است.

تحلیل آماری با AMOS

صفر تا صد تحلیل آماری با این نرم افزار را به طور کامل آموزش داده ایم. از طریق لینک زیر قابل مشاهده است.

SmartPLS یکی دیگر از نرم افزارهای معادلات ساختاری است که برای انجام تحلیل آماری مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار دارای ویژگی هایی است که نسبت به نرم افزارهای اموس و لیزرل آن را متمایز می کند. عدم نیاز به پیشفرض نرمالیتی و حجم نمونه زیاد، از مهم ترین این ویژگی ها است. در ادامه تصویری از محیط نرم افزار اسمارت پی ال اس می بینید.

تحلیل آماری با smartpls

ما در شرکت آماری کوکرانا به طور جامع به آموزش تحلیل آماری با SmartPLS (نحوه ورود داده، نحوه رسم مدل، نحوه برآورد پارامترها و …) پرداخته ایم که از طریق لینک زیر در دسترس است.

در رابطه با انجام تحلیل آماری سوالی دارید ؟ آماده پاسخگویی هستیم.

02191691157 تماس با پشتیبانی

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

منتظر بروز شدن مطالب این مقاله باشید …