معرفی رشته آمار زیستی و مقایسه آن با رشته آمار ریاضی

رشته آمار زیستی

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در این مقاله در مورد رشته آمار زیستی، بازار کار و همچنین کنکور کارشناسی ارشد این رشته توضیح داده شده است. در انتها نیز به مقایسه این رشته با دیگر گرایش های مجموعه آمار می پردازیم.

رشته آمار زیستی کی داخل ایران اومد ؟

اولين رشته آمار زيستي در ايران، توسط دكتر نهاپتيان در دانشكده بهداشت دانشگاه تهران در سال 1345 شمسي پي ريزي شد. در آن زمان گروه آمار زيستی با ارائه دوره فوق ليسانس شروع به آموزش و پژوهش در رشته آمار زيستی نمود.

بازار کار و تخصص های مورد نیاز در آمار ریستی

آمار زیستی یکی از گرایش های رشته آمار است که از ابزار های آماری برای جمع آوری و تحلیل داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات و تفسیر این اطلاعات در حوزه پزشکی، ژنتیک، بهداشت و زیست شناسی انسانی استفاده می کند، تفاوت این گرایش از آمار با گرایش آمار ریاضی در این است که در گرایش آمار ریاضی بیشتر بر روی اثبات تئوری و مفاهیم مدل های آماری توجه می شود در حالی که در گرایش آمار زیستی، کاربرد این مدل ها مورد توجه می باشد.

توانایی نرم افزاری جزء جدانشدنی رشته آمار زیستی می باشد و هرچقدر توانایی بالاتری در استفاده از نرم افزار های آماری داشته باشید موقعیت شعلی مناسبتری در آینده نصیبتان خواهد شد. فارغ التحصیلان این رشته باید توانایی هایی در زمینه مفاهیم اپیدمیولوژی و یا حتی مفاهیم بهداشتی کسب کنند و هرچقدر در این زمینه توانمندتر باشند به درک بهتری از کاربرد آمار در این حوزه خواهند رسید و قاعدتا فرصت های شغلی بیشتری بریشان فراهم خواهد شد.

بازار کار رشته آمار زیستی به نسبت مناسب است به‌طوری که بجز تدریس و مشاوره آماری، موقعیت های شغلی فراوانی در مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده ها و … بعنوان پژوهشگر برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است.

کنکور کارشناسی ارشد آمار زیستی

خوشبختانه برخی از دروس کنکور آمار زیستی که زیر مجموعه امتحانی وزارت بهداشت است با کنکور آمار ریاضی که زیرمجموعه امتحانی وزارت علوم است، یکسان می باشد و داوطلبان می توانند در هر دو رشته شرکت بنمایند، که در اینصورت شانس قبولیشان در دانشگاه بیشتر خواهد بود. سوالات تخصصی کنکور آمار ریاضی به نسبت آمار زیستی سخت‌تر است (واقعا سوالات کنکور آمار زیستی ساده است، اما ظرفیت پذیرش در رشته آمار زیستی نسبت به رشته آمار ریاضی بسیار کمتر است – البته زمان پاسخ دهی به سوالات آمار زیستی خیلی کمتر است) و همچنین تعداد سوالاتش هم بیشتر می باشد، کنکور آمار ریاضی دارای ۱۳۵ سؤال، اما کنکور آمار زیستی دارای ۱۱۰ سؤال می باشد. در عوض زمان پاسخگویی به سوالات در کنکور آمار ریاضی بیشتر از کنکور آمار زیستی است، کنکور آمار ریاضی ۲۷۰ دقیقه زمان پاسخگویی دارد درحالی که زمان پاسخگویی در کنکور آمار زیستی ۱۶۰ دقیقه می باشد.

ضرایب و موارد امتحانی در کنکور کارشناسی ارشد آمار زیستی

توجه: دروسی که علامت (*) بر روی آنها قرار دارد دارای دو جلد کتاب می باشند که در 95 درصد مواقع تنها از مباحث جلد اول این کتاب ها سوال طرح می شود.

همانطور که از ضرایب دروس مشخص است درس زبان عمومی در این آزمون بسیار تاثیرگذار است و  طبق مصوبه ای که از جانب شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی ابلاغ شده، برای آزمون ارشد وزارت بهداشت 98 و به بعد، برای دروس تخصصی و زبان عمومی، نمره حدنصاب درنظر گرفته شده است. به طوری که برای دروس تخصصی متوسط نمره 30 (نمره تخصصی 30 به این معنا نیست که داوطلب باید در تمام دروس تخصصی  حداقل نمره 30 را کسب بنمایید، بلکه می توانند در یک درس نمره کمتر از 30 کسب بنماید و در درس تخصصی دیگر این کمبود را جبران کند) و برای زبان عمومی نمره 25 را تعیین شده است. با در نظر گرفتن نمره حدنصاب برای آزمون آمار زیستی شرکت کنندگان می بایست در دروس تخصصی، حداقل نمره 30 (به طور متوسط) و در زبان عمومی حداقل نمره 25 را کسب بنماید تا بتوانند انتخاب رشته محل بنمایند، در غیر اینصورت کارنامه ای برای شرکت کننده صادر نخواهد شد.

موارد امتحانی دروس امتحانی ضریب 
ریاضی عمومی ریاضی عمومی 1 1
احتمال و آمار ریاضی احتمال 1، احتمال 2 و آمار ریاضی 1 2
روش های آماری رگرسیون 1، نمونه گیری، طرح آزمایش‌هاو ناپارامتری 4
زبان عمومی زبان عمومی 3

پاسخ تشریحی کنکور کارشناسی ارشد آمار زیستی 

تیم آماری کوکرانا برای آشنایی بیشتر داوطلبان گرامی با نحوه پاسخگویی به سوالات کنکور ارشد آمار زیستی، به صورت تخصصی و با زبانی قابل فهم به تشریح سوالات کنکور در این رشته پرداخته است. دانلود پاسخ تشریحی کنکور ارشد آمارزیستی.