من ویتنی

آموزش آزمون من ویتنی

امتیاز ۵ از ۵ – ۵ رای
spinner در حال ثبت رای

تعریف آزمون من ویتنی

آزمون من ویتنی (Mann-Whitney) یک آزمون ناپارامتری برای مقایسه میانه دو گروه مستقل است و وقتي داده‌های يك مطالعه به صورت كيفي و یا ترتيبي باشند بهتر است از این آزمون که معادل آزمون تی برای دو نمونه مستقل (two independent sample T Test) است، استفاده كرد.

آزمون فرضیه من ویتنی

مثال آزمون من ویتنی

مثال : برای مقایسه ی ضریب هوشی بین دانش آموزان شهری و روستایی یک آزمون هوش بین نمونه های 10 تایی از هر گروه برگزار شده است. نمرات در جدول زیر آمده است (نمرات از 100 می باشد). می خواهیم آزمون کنیم آیا از نظر هوشی بین دانش آموزان شهری و روستایی تفاوتی وجود دارد یا خیر. (گروه 1 دانش آموزان شهری و گروه 2 دانش آموزان روستایی هستند).

نمونه داده برای آزمون ناپارامتری من ویتنی

برای انجام آزمون فوق از آزمون من-ویتنی استفاده می گردد چرا که دو گروه نمونه از یکدیگر مستقل اند و همچنین می توان ضریب هوشی دو گروه دانش آموزان شهری و روستایی را به صورت رتبه ای مرتب نمود و سپس بر اساس رتبه به مقایسه دو گروه پرداخت، ولی در حالت کلی جهت انجام آزمون من-ویتنی در SPSS کافی است فقط گروه ها و نمرات ضریب هوشی دانش آموزان وارد SPSS شود و نیازی به ورود رتبه های گروه ها نیست.

نحوه ورود داده ها در نرم افزار SPSS

نحوه ورود داده برای آزمون Mann-Whitney

برای اجرای آزمون من-ویتنی مسیر زیر را اجرا کرده تا پنجره مربوطه باز شود.

Analyze / Nonparametric Test / Legacy Dialogs / 2 Independent Samples

پنجره آزمون من ویتنی برای دو جامعه مستقل

مانند شکل فوق متغیر IQ را وارد کادر Test Variable List، و همچنین متغیر Group را که مقادیر یک یا دو دادیم برای معرفی به نرم افزار وارد کادر Grouping Variable می کنیم و پس از فعال کردن تیک گزینه Mann-Whithney U بر روی گزینه OK کلیک می کنیم.

تفسیر نتایج آزمون من ویتنی

من ویتنی خروجی اول

من ویتنی خروجی دوم

همانطور که ملاحظه می شود در جدول Ranks مجموع و میانگین رتبه ها بدست آمده است و در جدول Test Statistics مقدار معناداری (Sig) 0.289 بدست آمده است که از 0.05 بیشتر است لذا دلیلی برای رد فرض صفر وجود ندارد یعنی تفاوت معناداری بین ضریب هوشی دو گروه دانش آموزان روستایی و شهری وجود ندارد.

پروژه آماده کلاسی با موضوع آزمون من ویتنی : برای مطالعه بیشتر و ارائه فایل در کلاس، جزوه آموزشی همراه با تعاریف مخصوص آزمون من ویتنی آماده کرده ایم که با هزینه 30 هزار تومان قابل دریافت است.

حجم فایل : 1 مگابایت – 14 صفحه – فایل ورد – لینک خرید

به جای خرید تکی این فایل ها، با تهیه دوره آموزش جامع SPSS به تمامی فایل ها و ویدئوهای مربوط به نرم افزار SPSS با هزینه ۸۹۰ هزارتومان به صورت مادام العمر دسترسی پیدا کنید. برای مشاهده اطلاعات دوره بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مسعود علی مردی

مسعود علی مردی
هزاران داده تجزیه و تحلیل کردم تا به هدفم برسم و این داستان همچنان ادامه داره …

4 اردیبهشت 1403

آموزش نرم افزار SPSS

بازدید: 6,096

  1. علی 20 دی 1402 در 10:01 بعد از ظهر - پاسخ

    سلام معادل acnova در ناپارامتری چه ازمونی است

    • مسعود علی مردی 22 دی 1402 در 10:43 قبل از ظهر - پاسخ

      سلام عرض ادب بهتر بود این سوال در قسمت آموزش تحلیل کوواریانس پرسیده شود. در نرم افزار SPSS نسخه های جدید گزینه ای با عنوان Quade Nonparametric ANCOVA اضافه شده است که در واقع همان روش ناپارامتری جایگزین ANCOVA هست.

  2. شاهین 15 آذر 1402 در 10:51 قبل از ظهر - پاسخ

    سلام
    توی نتایج من ویتنی گفتن اول نتیجه تست F و درجه آزادی رو مشخص کنید و داخل نتایج ذکر کنید
    اینارو از کجا باید بیاریم؟ اصلا توی این تست داریم اینارو؟

    • مسعود علی مردی 22 آذر 1402 در 6:16 بعد از ظهر - پاسخ

      سلام وقت بخیر این موارد برای آزمون آنووا هست. آزمون من ویتنی چیزی که به شما میده 1-آماره من ویتنی، 2-آماره زد (z) 3-سطح معنی داری است.

  3. مژگان 24 دی 1401 در 5:34 بعد از ظهر - پاسخ

    سلام ی سوال تو مان ویتنی t-1 t+1 تو فرمول f چیه ؟ چجوری باید حسابش کرد