آموزش انتخاب موضوع پایان نامه و پروپوزال

به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، یکی از مهم ترین تصمیمات شما در دوره تحصیل انتخاب موضوع پایان نامه است. پایان نامه شما نقطه اوج سفر تحصیلی شماست و انتخاب موضوع مورد علاقه و همسو با اهداف شغلی شما ضروری است. در این آموزش، ما در مورد عوامل کلیدی که باید در هنگام انتخاب موضوع پایان نامه در نظر گرفته شوند بحث خواهیم کرد و نکات عملی را در 4 مرحله برای این کار ارائه خواهیم داد.

دوره آموزشی انتخاب موضوع پایان نامه

دوره ویدئویی انتخاب موضوع پایان نامه
اگر شما هم برای انتخاب موضوع پایان نامه هیچ ایده ای ندارید و نمیدونید از کجا شروع کنید این دوره میتونه بهتون کمک کنه تا در عرض چند ساعت بتونید یه موضوع خوب برای خودتون همراه با یک مقاله بیس انتخاب کنید.

فهرست مطالب
title of thesis

آموزش انتخاب موضوع پایان نامه در 4 مرحله

1- شناسایی علایق خود به موضوعات مربوطه

اولین قدمی که می­ تونه خیلی مفید باشه اینه که شما بدونید که در رشته خودتون به چه مباحث و زمینه­ هایی علاقه دارید. (برای مثال اگر رشته شما حسابداری هست، می­ تونید مشخص کنید که به مباحث کیفیت حسابرسی علاقه دارید). پس از مشخص کردن موضوعات مورد علاقه، آن­ ها را روی کاغذ بنویسید. اگر به موضوع خاصی علاقه­ مند نیستید و کمی احساس سردرگمی می­ کنید می ­تونید با سرچ کردن مجلات داخلی و خوندن مقالات مربوط به رشته خودتون با برخی از مباحث آشنا شوید. (برای مثال در سایت گوگل سرچ کنید : مجله رشته مدیریت مالی).

موضوعی برای پایان نامت انتخاب کن که دوستش داشته باشی

موضوعی که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید. پایان نامه شما به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، بنابراین اگر موضوع پایان نامه مورد علاقه شما باشد از تحقیق و نوشتن در مورد آن لذت خواهید برد. علاقه شما به موضوعتان همچنین به شما انگیزه می دهد تا سخت تر کار کنید و نتایج بهتری به دست آورید.

2- صحبت با استاد راهنما و گرفتن کلیدواژه برای انتخاب موضوع پایان نامه

پس از این که مشخص کردید در رشته خودتان به چه مباحثی علاقه­ مند هستید. نوبت به این می­ رسد که سراغ استاد راهنما بروید و در مورد علایق خود با او صحبت کنید و مشورت بگیرید. همچنین از او بخواهید که در مورد موضوعاتی که علاقه­ مند است و کار می­ کند به شما کلیدواژه بدهد. این کار در هنگام انتخاب مقاله بیس کمک زیادی خواهد کرد. اگر استاد موضوعاتی که مورد علاقه­ ی شما نیست کار می­ کند بهتر است استاد دیگری را به عنوان راهنما انتخاب کنید.

از کمک های استاد راهنمات استفاده کن !
انتخاب موضوع پایان نامه

3- انتخاب مقاله بیس برای پایان نامه

پس از انتخاب کلیدواژه­ ها نوبت به آن است که سراغ انتخاب مقاله بیس بروید. برای اینکار می­ توانید از استاد راهنما نام مجلات معتبر خارجی رشته خود را بپرسید. سایت­ های زیر جهت انتخاب مقاله پیشنهاد می­ شود : پابمد (Pubmed) – اسکوپوس (Scopus) – ساینس ­دایرکت (Sciencedirect) – امرالد (Emeraldinsight) – اشپرینگر (Springer) – تیلور و فرانسیس (Tandfonline) – ویلی (Wiley Online Library) – وب اف ساینس (web of sciences) – الزویر (Elsevier).

در نهایت می ­توانید با استفاده از اکانت دسترسی دانشگاهی به فایل کامل مقالات بر اساس دانشگاه دسترسی پیدا کنید. می تونید از طریق کپی کردن آدرس doi هر مقاله در سایت سای­ هاب، مقاله مورد نظر را به صورت کاملا غیر قانونی 🙂 دانلود کنید. معمولا اساتید رشته های مدیریت و علوم انسانی به مقالاتی علاقه نشان می ­دهند که دارای فرضیه و مدل مفهومی می باشد.

کلی مقاله برای گرفتن ایده وجود داره !

4- بررسی مقاله و ارائه پیش پروپزال به استاد راهنما

پس از دانلود مقاله با موضوع مورد نظر یک بار قسمت چکیده مقاله (Abstract) را بخوانید تا کلیت کار در ذهن شما تداعی شود. قسمت (hypotheses development) و (Methodology) مقاله، از مهم ترین قسمت­ های مقاله می ­باشد که در آن به معرفی فرضیات، جامعه آماری، حجم نمونه، روش تحقیق و متغیرها و مدل مفهومی پرداخته می ­شود. در نهایت می­ توانید از این قسمت­ ها به صورت خلاصه در دو صفحه پیش پروپزال تهیه کنید و با استاد راهنما مشورت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

تجربه شخصی نویسنده: انتخاب موضوع پایان نامه در ابتدای کار برای من بسیار مشکل بود. این که چطور میشه پایان نامه نوشت و اصلا چه موضوعی انتخاب کنم که جدید باشه و کسی هم قبلا اون موضوع رو کار نکرده باشه. تا این که زمان گذشت و با فرآیند پروپزال نویسی آشنا شدم.

کم ­کم متوجه شدم برای انجام پایان نامه نیاز هست که یک مقاله جدید خارجی (مقاله بیس) به عنوان پایه کار انتخاب کنم و بر اساس اون پایان نامه خودم رو بنویسم. همچنین پس از مشورت با سایر دوستانم متوجه شدم که روال به همین صورت هست و اکثر اساتید در اکثر دانشگاه­ ها از دانشجوها برای انتخاب موضوع، مقاله بیس می­ خوان.

مسعود علی مردی مدیر موسسه آماری کوکرانا

عوامل مهم در تعیین موضوع پایان نامه

علاوه بر 4 عاملی که در ابتدای این آموزش که به آن اشاره کردیم. هنگام انتخاب موضوع پایان نامه، عوامل مختلفی دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شود. در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

انتخاب موضوع پایان نامه مرتبط با رشته تحصیلی

موضوعی را انتخاب کنید که با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد. پایان نامه شما باید به مجموعه دانش موجود کمک کند و به شکاف قابل توجهی در این زمینه بپردازد. تحقیق شما باید اصیل و نوآورانه باشد و بینش و دیدگاه جدیدی ارائه دهد.

برای پایان نامه موضوعی انتخاب کنید که قابلیت اجرا داشته باشد.

موضوعی را انتخاب کنید که قابل تحقیق باشد. در دسترس بودن منابع، داده ها و اطلاعات را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که به تجهیزات، مواد و امکانات لازم دسترسی دارید. همچنین محدودیت های زمانی و بودجه ای تحقیق خود را در نظر بگیرید.

غلبه بر نگرانی ها یا چالش های رایج

انتخاب موضوع پایان نامه می تواند یک کار دلهره آور باشد و دانشجویان اغلب در طول این فرآیند با نگرانی ها یا چالش های مشترک مواجه می شوند. در اینجا چند راه برای غلبه بر آنها ارائه شده است:

فقدان انگیزه یا علاقه: اگر برای یافتن موضوعی که مورد علاقه خود هستید در تلاش هستید، سعی کنید تحقیقات خود را به اهداف شخصی یا حرفه ای خود متصل کنید. در نظر بگیرید که چگونه تحقیقات شما می تواند به جامعه کمک کند یا یک مشکل در دنیای واقعی را برطرف کند.

محدود کردن اطلاعات اضافه: با وجود اطلاعات بسیار زیاد، محدود کردن موضوعات بالقوه می تواند چالش برانگیز باشد. سعی کنید بر روی جدیدترین و مرتبط ترین تحقیقات در رشته خود تمرکز کنید. از ابزارهایی مانند Google Scholar یا پایگاه های داده دانشگاهی برای فیلتر کردن نتایج جستجوی خود استفاده کنید.

ترس از شکست: انتخاب موضوع پایان نامه می تواند ترسناک باشد و دانشجویان ممکن است ترس داشته باشند که موضوع اشتباهی را انتخاب کنند یا در تکمیل پژوهش خود شکست بخورند. سعی کنید برای رفع این مشکلات در مرحله نگارش پروپوزال همه چیز را واضح مشخص کنید. اگر شما پایان نامه خوب و کاملی داشته باشید خیالتان تا دفاع راحت است !

جمع بندی

انتخاب موضوع پایان نامه مناسب گامی مهم در سفر تحصیلی شماست. این امر مستلزم توجه دقیق به علایق پژوهشی و امکان سنجی تحقیق شما است. با پیروی از نکات و پیشنهادات ذکر شده در این آموزش، می توانید بر نگرانی ها یا چالش های رایج غلبه کنید. به یاد داشته باشید موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و با اهداف شغلی شما همسو باشد. موفق باشید!

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
هزینه انتخاب موضوع پایان نامه
نمونه موضوع پایان نامه

ارجاع به این آموزش

برای رفرنس دهی به این آموزش به نویسندگی مسعود علی مردی می توانید از متن زیر استفاده کنید.

علی مردی، مسعود. (1402). آموزش نحوه انتخاب موضوع برای پروپزال و پایان نامه. موسسه پژوهشی کوکرانا. آدرس اینترنتی: (https://cochrana.ir/thesis-topic).

مسعود علی مردی

مسعود علی مردی
هزاران داده تجزیه و تحلیل کردم تا به هدفم برسم و این داستان همچنان ادامه داره …