وزن دار کردن داده در SPSS

Weighting cases in SPSS

وزن دار کردن داده ها

در این مقاله، وزن دار کردن داده در SPSS را با ارائه مثال برای کاربرد در جدول توافقی شرح می­ دهیم. فرض کنید نمونه انتخابی شما شامل 2000 نفر زن و مرد می ­باشد که بخواهیم نسبت به متغیر سیگاری بودن یا عدم سیگاری بودن بخواهیم جدول توافقی برای آنها بدست آوریم. اگر برای داده­ های با حجم زیاد، مثل مثال قبل عمل کنیم زمان بر و کسل کننده می ­باشد. وزن دار کردن داده ­ها در این جا کارساز می ­باشد.

در مثال حاضر متغیرهای کیفی، جنس (با سطوح مرد (1) و زن (0)) و مصرف سیگار (با سطوح بله (2) و خیر (1)) تعریف شده است که با انتخاب 2000 نفر به عنوان نمونه اطلاعات به صورت زیر ثیت شده است.

طریقه وزن دار کردن داده ها

ابتدا توضیحاتی از نحوه ورود داده ­ها در SPSS خواهیم داشت که به صورت شکل زیر می ­باشد.

نحوه ورود داده ها در SPSS برای وزن دار کردن داده ها

طریقه وزن دار کردن داده ها شکل (2)

همان طور که در پنجره بالا مشاهده می ­کنید در متغیر جنسیت کدهای 1 و 0 به ترتیب مرد و زن بودن را نشان می­ دهد و در متغیر سیگاری، کدهای 1 و 2 به ترتیب معرف سیگاری و غیر سیگاری می­ باشند. برای فراوانی سطر اول که جنسیت با کد 1 و سیگاری با کد 1 می،­باشد، عدد 745 را مشاهده می­ کنید.

در این قسمت باید به برنامه SPSS معرفی شود که مردهای سیگاری برابر 745 نفر می ­باشد و برای بقیه موارد نیز این عمل انجام شود. برای این معرفی دستور زیر را اجرا می­ کنیم.

Data / Weight Cases

پنجره وزن دار کردن داده ها در SPSS

در پنجره باز شده روی گزینه Weight cases by کلیک کرده و پس از وارد کردن متغیر ferq در کادر Frequency Variable، بر روی گزینه OK  کلیک می کنیم. بعد از انجام اینکار در گوشه پایین سمت راست  پنجره Data view، عبارت Weight on به شکل زیر ظاهر می شود.

دستور Weight Case در SPSS

ظاهر شدن Weight ON بدین معنی است که داده ها در برنامه به صورت وزن دار معرفی شده است. حال برای رسم جدول توافقی مسیر زیر را اجرا می ­کنیم.

Analyze / Descriptive Statistics / Crosstabs

جدول توافقی با وزن دار کردن داده ها در SPSS

در این پنجره در کادر Row متغیر جنسیت و در کادر Column متغیر سیگاری را وارد کرده و بر روی گزینه Cells کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.

جدول توافقی در SPSS

در این پنجره در قسمت Percentages تیک گزینه Total را که در هر خانه از جدول توافقی درصد فراوانی را نشان دهد فعال کرده و برروی گزینه  Continue و سپس OK کلیک کنید. خروجی اصلی این دستور به صورت زیر می ­باشد.

نمونه خروجی جدول توافقی در نرم افزار SPSS

به عنوان مثال در این خروجی فراوانی و درصد فراوانی زن های سیگاری به ترتیب برابر 243 و 12.2 می­ باشد.

 

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای
برچسب ها

مسعود علی مردی

بیش از 6 ساله که تحلیل گر آماری هستم. جای خالی یک مرجع تخصصی آماری را به شدت حس می کردم و تصمیم گرفتم مرجعی کامل برای هموطنان عزیزم ایجاد کنم.

‫2 نظرها

  1. سلام طاعات قبول/ فوق العاده عالي/ مفيد و مختصر و مؤثر/ توان‌تون افزون
    سلامتي و عافيّت كامل نصيب‌تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا