آموزش AMOS در 70 دقیقه

Amos software training

آموزش amos
تعداد مطالعه این درس : 11,908

سلام من مسعود علی مردی هستم و داخل این پست قصد دارم که هرچیزی که در مورد نرم افزار Amos میدونم به صورت یکجا آموزش بدم. امیدوارم برات مفید باشه. اگه با مباحث سایت آشنایی داشته باشید می دونید که نرم افزار SmartPLS رو هم به طور کامل آموزش دادیم. از طریق این لینک می تونید بهش دسترسی پیدا کنید. آموزش معادلات ساختاری با SmartPLS

در این آموزش فرض بر اینه که Amos روی رایانه شما نصب شده است. اگر هنوز نرم افزار Amos را نصب نکردید، نرم افزار را نصب کنید و حتما مراحل را یک بار خودتان در نرم افزار انجام دهید. همچنین، تصور بر این هست که شما تجربه اساسی استفاده از برنامه های ویندوز را دارید. بدین معنی که شما می دانید که چگونه یک مورد را از منو انتخاب کنید، چگونه نشانگر ماوس را حرکت دهید، ماوس را کلیک کنید و دوبار کلیک کنید و …

پیش نیازها :

1-نصب نرم افزار Amos روی سیستم ویندوز

2-آشنایی با محیط ویندوز و کار با منوهای نرم افزاری

با مطالعه مطلب آموزش Amos می توانید :

1- با نرم افزار Amos به طور کامل آشنا شوید.

2- تحلیل آماری پایان نامه و یا مقاله تان را انجام دهید.

3- راه حل اشکالات و خطاهایی که در هنگام استفاده از نرم افزار اموس مشاهده می کنید؛ برطرف نمایید.

و …

پیش فرض های نرم افزار Amos

همونطور که میدونیم مهم ترین پیش فرض های انجام معادلات ساختاری در نرم افزار Amos به شرح زیر است :

  1. مناسب بودن تعداد نمونه ها
  2. رابطه خطی بین متغیرها
  3. عدم وجود کوواریانس با مقدار صفر در بین متغیرها
  4. عدم وجود همخطی بین متغیرها
  5. دیتاها بایستی از نوع فاصله ای باشند.
  6. نرمال بودن توزیع داده ها (گارسون، 2009)

توی این پست تفاوت نرم افزار Amos و SmartPLS و زمان استفاده از این نرم افزارها را شرح دادم حتما مطالعه کن !

آموزش رسم مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Amos

ویدیو آموزشی رسم مدل در نرم افزار اموس

فرض کنید می خواهیم مدل معادلات ساختاری زیر را در نرم افزار Amos رسم کنیم :

نحوه رسم مدل در Amos

اولش لازمه که بدونیم هر متغیر چندتا گویه یا زیر مقیاس داره که این اطلاعات رو این پایین آوردم

گویه ها و زیر شاخص های متغیرها جهت رسم در نرم افزار Amos به شرح زیر است :

  • زیر مقیاس های متغیر شدت یائسگی شامل : نشانه های جسمانی، نشانه های روانی و نشانه های ادراری
  • زیر مقیاس های متغیر افکار اتوماتیک شامل : افکار سوء استفاده، بدنی، فقدان، شهوانی، انفعال، شکست
  • زیر مقیاس های متغیر طرحواره ها شامل : نا مطلوبیت و طرد شدگی، بی کفایتی، خود ارزشمندی، تنهایی و درماندگی
  • زیر مقیاس های متغیر عملکرد جنسی شامل : میل، تحریک، رطوبت، ارگاسم، رضایت و درد

برای رسم مدل معادلات ساختاری یاد شده مثل شکل زیر از طریق گزینه نشان داده شده تک تک متغیرهای تحقیق را رسم می کنیم. در این شکل با توجه به این که متغیر عملکرد جنسی دارای 6 زیر مقیاس است پس از انتخاب دکمه (Draw a latent variable) 6 بار بر روی صفحه سفید رنگ کلیک چپ می کنیم (تا بتونیم زیر مقیاس های مربوطه را بعدا جایگزین کنیم. در واقع الان داریم قالب متغیرها و زیر شاخص ها رو درست می کنیم.)

رسم مدل در اموس

نحوه رسم متغیر پنهان به همراه متغیرهای آشکار

آموزش تصویری اموس – Amos

مانند تصویر بالا تمام متغیرها را رسم می کنیم. برای این که جهت متغیرها رو تغییر بدیم می تونیم از دکمه (Rotate the indicators) استفاده کنیم. همچنین برای جا به جایی متغیرها می تونیم از دکمه (Move Objects) استفاده کنیم :

آموزش جا به جایی متغیرها در Amos

البته بهتره که برای جا به جایی متغیر پنهان با گویه های مربوط به خودش، دکمه (Preserve) را فعال کنیم تا با همدیگه قابلیت جا به جا شدن را داشته باشند. حالا وقتشه که اسم متغیرها رو مشخص کنیم. برای اینکار بایستی بر روی متغیر مورد نظر کلیک راست کرده و از منوی باز شده، گزینه (Object properties) را انتخاب کنیم. حال از طریق پنجره باز شده در کادر (Variable name)، به شرح زیر نامگذاری متغیرها رو انجام میدیم.

نامگذاری متغیرها در نرم افزار Amos

توجه داشته باشید که در کادر (Variable name) امکان درج حروف فارسی وجود ندارد. برای نامگذاری فارسی بایستی از کادر (Variable label) استفاده کنیم. این کار را برای تمام متغیرها انجام می دهیم. در ادامه با استفاده از دکمه (draw paths) جهت فلش ها را مشخص می نماییم.

رسم فلش و تاثیر در Amos

پس از رسم پیکان ها در Amos می توان از طریق دکمه (Touch up a variable) (یا همون چوب جادویی خودمون) فلش های رسم شده را مرتب کرد. توجه داشته باشید که هنوز کار رسم مدل تموم نشده، مثل شکل زیر بایستی برای متغیرهایی که بهشون فلش وارد شده ارور بار تعریف کنیم. این کار رو با استفاده از دکمه (add a unique variable) انجام میدیم.

رسم نهایی مدل معادلات ساختاری در Amos

در حال حاضر رسم مدل نهایی شده و کافیه که زیر مقیاس ها و یا گویه های مربوطه رو برای هر شاخص تعریف کنیم. برای این کار لازمه که ابتدا دیتاهای مورد نظر را به نرم افزار معرفی کنیم.

نحوه ورود دیتا به نرم افزار Amos

ویدیو آموزشی نحوه ورود داده در نرم افزار اموس

  • در مرحله اول برای ورود دیتا بر روی گزینه (Select data file) همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است کلیک کنید.
  • در پنجره باز شده بر روی گزینه (File name) کلیک کنید.
  • در پنجره جدید فایل دیتا مورد نظر با فرمت مخصوص SPSS (sav) را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

نحوه ورود دیتا به Amos

پس از انتخاب دیتای مورد نظر با فرمت گفته شده بر روی گزینه OK کلیک می کنیم. تا به صفحه اصلی نرم افزار AMOS برگردیم.

نحوه ورود دیتا به AMOS

حال بر روی گزینه List Variables in Data set کلیک کرده و متغیرهای مورد نیاز را سر جای خود جایگذاری می نماییم.

آموزش وارد کردن دیتا در AMOS

پس از این که تمامی متغیرها را در جای خود قرار دادیم. لازم است متغیرهای مربوط به خطاها نام گذاری شوند.

برای نام گذاری خودکار متغیرها از طریق منوی Plugins گزینه Name Unobserved Variables را انتخاب می کنیم. با انتخاب این گزینه متغیرهای بدون اسم، نام گذاری می شوند.

نحوه نام گذاری خودکار متغیرها در amos

در شکل زیر مدل معادلات ساختاری مورد نظر پس از نام گذاری نهایی، ملاحظه می شود.

آموزش نام گذاری متغیرها در اموس

توجه داشته باشید که پس از قرار دادن متغیرهای موجود در داده ها در جای خود، به دلیل زیاد بودن طول نوشته متغیرها، از مخفف آنها در مدل استفاده کردیم. (ظاهر مدل با توجه به این که نوشته ها از کادرشون بیرون می زنند خراب میشه. البته می تونیم اندازه مستطیل و دایره ها را بزرگتر کنیم. اما بهتره که همیشه از مخفف متغیرها استفاده کنیم).

حال همه چیز آماده برای اجرای مدل و برآورد پارامترها می باشد.

آموزش Amos – نحوه برآورد مدل معادلات ساختاری

ویدیو آموزشی نحوه برآورد مدل در نرم افزار اموس

آموزش رفع خطاهای اموس (AMOS) و بررسی علت اجرا نشدن مدل در نرم افزار

علت اجرا نشدن مدل در AMOS

در ویدیوی زیر به بررسی کامل علل اجرا نشدن مدل و ارور رایج فوق پرداخته می شود.

آنچه میخوانید …

در مورد نویسنده

مسعود علی مردی

مسعود علی مردی
بیش از 10 ساله که تحلیل گر آماری هستم. جای خالی یک مرجع تخصصی آماری را به شدت حس می کردم و تصمیم گرفتم مرجعی کامل برای هموطنان عزیزم ایجاد کنم. برای مشاوره و راهنمایی در تلگرام و اینستاگرام هم در خدمت هستم ..

09120446824

ویدئوی آموزشی بررسی کامل علل اجرا نشدن مدل و رفع خطاهای رایج در نرم افزار معادلات ساختاری AMOS با هزینه 30 هزار تومان قابل دریافت است.

حجم فایل : 320 مگابایت – زمان ویدئو : 23 دقیقه – لینک خرید

به جای خرید تکی این ویدئوی آموزشی، با تهیه دوره آموزش جامع معادلات ساختاری به تمامی فایل ها و ویدئوهای آموزشی معادلات ساختاری توسط انواع نرم افزارهای آماری با هزینه 930 هزارتومان به صورت مادام العمر دسترسی پیدا کنید. برای مشاهده اطلاعات دوره بر روی لینک زیر کلیک کنید :

پرسش و پاسخ های انجام شده :

محمد حسن خرم : سلام آقای علی مردی، ممنون از آموزش هاتون، منتظر آموزش های تکمیلی هستم. فقط یه سوال، اگر متغیرهامون زیر مقیاس نداشته باشه باید سوالاتشون رو قرار بدیم به عنوان زیر مقیاس یا فقط از یک دایره استفاده کنیم برای متغیر ؟
پاسخ : سلام دوست من؛ اگر پرسشناممون زیرمقیاس نداشته باشه بایستی سوالات رو قرار بدیم.

بهاره : سلام وقت بخیر، من مدلسازی رو با ده متغیر پنهان و 160 نمونه انجام دادم اما تعدادی از شاخص های برازش نزدیک مقدار مطلوب به دست آمده. آیا راهی برای افزایش میزان شاخص های برازش هست ؟
پاسخ : بله در دوره جامع آموزش معادلات ساختاری این موضوع آموزش داده شده است.

سحرناز : سلام، ببخشید من یک مقاله ای داشتم که مدل معادلات ساختاری بود و استادم میگفت که از نظری جواب میگیره اما وقتی میخواستم تحلیل کنم همبستگی نمی داد برای همین دادم بیرون درست کنند و اون ها گفتند ما داده سازی کردیم تا درست شده حالا عذاب وجدان گرفتم میخواستم بدونم این مساله یه چیز عرف هست و اگر از نظر نظری مدل تایید بشه ما مدل را به نفع نظریه تغییر میدیم یا نه این یک مساله زیرابی رفتن هست در واقع ؟
پاسخ : عرض سلام و احترام، مسئله داده سازی و استفاده آن در مقاله کار اخلاقی و درستی نیست. بهتر بود با اصلاح علمی داده ها – پالایش داده ها – به نتایج درست تری رسید. آموزش پالایش داده ها

داوود : سلام خیلی ممنون از اموزش های خوب تان فقط یک سوال داشتم اگر امکان داره جواب بدین مدل را رسم کردم وقتی میخواهم اجرا می این پیام می یاد اگر امکان داره راهنمایی ام کنید ممنون میشم
the observed variable dorostevasedagat is represented by an ellipse in the path diagram
پاسخ : ارور داده شده مربوط به نام گذاری متغیر dorostevasedagat است که به نظر میرسد در دیتاها این متغیر وجود داشته باشد. باید از اسامی دیگری استفاده نمایید.

لیلی : سلام آقای علی مردی، ممنون از آموزش خوبتون
یک سوال داشتم امروز یک تحلیل انجام می دادم که در انتهای کار متوجه شدم که دکمه نمایش خروجی من فعال نمی شود و نمی توانم بارهای عاملی رو ببینم در حالی که می تونم text output رو ببینم. نرم افزار رو دوباره نصب کردم ولی باز همین مشکل رو دارم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید. خیلی ممنون
پاسخ : این مشکل اکثرا به دلیل همگرا نشدن برازش مدل اتفاق می افتد. در واقع عدم همخوانی دیتاها و مدل است.

رسول : سلام و عرض ادب چرا پس از اجرای calculate estimates خروجی روی دیاگرام قرار نمی گیرد و در واقع قسمت view the output path diagram غیر فعال است؟ ممنون از پاسخگوییتون
پاسخ : سلام به دلایل متعددی این اتفاق می افتد. در واقع مدل همگرا نشده است که نمی تواند خروجی برآورد پارامترها را ارائه دهد.

تیام : سلام وقتتون بخیر استاد. در مورد تحلیل داده در ایموس سوالی داشتم. کاری را تحلیل کردم و الان استادشون خروجی unstandardizedestimates رو خواستن و گفتن تیک اینو بزن. تیک این کجاست که به من خروجیش رو بده؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
پاسخ : سلام ممنون متشکر؛ برای گرفتن خروجی ضرایب رگرسیونی غیر استاندارد نیاز به انجام تنظیمات خاصی نیست. پس از اجرای مدل اولین خروجی که نرم افزار ارائه می دهد همان ضرایب رگرسیونی غیر استاندارد است.

محسن : با سلام من فایل آموزشی رو خریدم ولی نه باز میشه و نه میشه اکسترکت کرد. باید چیکار کرد ؟
پاسخ : عرض سلام و احترام؛ فایل هایی که پس از خرید در اختیارتان قرار می گیرد با فرمت zip یا rar هستند و باید ابتدا از حالت فشرده خارج شوند. لینک دانلود فایل ها پس از خرید از طریق ایمیل برایتان ارسال خواهد شد. همچنین در صورت عدم رفع مشکل از طریق ایمیل، تلگرام، واتساپ و شماره تماس در خدمت خواهیم بود.