نحوه نگارش پروپزال

How to Write a Proposal

در این مقاله  نحوه نگارش پروپزال خدمت شما پژوهشگران گرامی آموزش داده می شود. بدون توجه به موضوع پژوهش، یک پروپزال بایستی خلاصه ای از آن چه که قرار است محقق به آن بپردازد را در بر داشته باشد. به طوری که پس از خواندن آن، شخص خواننده در خصوص هدف و روش انجام پژوهش اطلاعات کافی کسب نماید.

مفهوم تحقیق

جمع آوری، بررسی و تفسیر سیستماتیک (منظم و پشت سر هم) داده ها به جهت پاسخ به یک سوال یا حل مشکلی خاص می باشد.

ویژگی های یک تحقیق

باید مشکل یا مسئله را به صورت واضح دهید.

موضوع را شفاف بیان کنید و بگید چرا این موضوع مطرح شده و اهمیت اینکه می خواهید روش کار کنید چی هست.

اهداف به طور کامل بیان شود به صورتی که یک برنامه خاص مشخص باشد.

1-نحوه نگارش بیان مسئله در پروپزال

در بیان مسئله ابتدا باید با ذکر مقدمه ای در خصوص اهمیت موضوع، خواننده را به تدریج وارد فضای موضوع خود نمایید. سپس به تعریف و تبیین مفهوم متغیرهای اصلی پژوهش که در واقع همان مشکل یا مسئله مورد بحث است بپردازید. به این صورت که متغیرهای اصلی مسئله و روابط میان آن ها را تشریح کنید و پس از طرح مشکل، نقص و ایرادی که وجود دارد را در 3 الی 5 صفحه بیان کنید که در فرآیند تکمیل پایان نامه درصدد ریشه یابی و در نهایت راهکارهای رفع آن مشکل هستید. همچنین در بیان مسئله باید به ذکر نتایج چند پژوهش مرتبط در دل مطالب و جهت تایید آن ها و یا ذکر تناقضات و روشن شدن مسئله پژوهش، اشاره شود.

سوال : مسئله تحقیق را از کجا پیدا کنیم ؟ اولین قدم چیست ؟

1- استفاده از تجربه شخصی

2- در سایت های مرتبط

3- مجلات و مقالاتی که چاپ می شود

4- مشورت با سایر تحقیقات

” اگر ایده ای برای تحقیق نداشته باشید، بررسی متون کمک کننده است که میتوان از بررسی آن ها مشکل را بیابید. مسئله و مشكل چيست؟ با جملاتي كوتاه و شيوا ماهيت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذكر كنيد. به پيامدهاي مسئله و خطرات ناشي از آن اشاره كنيد چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضيح و ارائه راه حل، اهميت موضوع طرح و ضرورت آن را توجيه نماييد. “

” به شرکتی که تحقیق شما در آن انجام می شود اشاره کرده و مشکل و مساله ای که در آن وجود دارد و اینکه چرا این تحقیق را انجام می دهید و با انجام آن چه نتیجه ای می گیرید و چه مساله و مشکلی حل می شود را بیان کنید. “

2-نحوه نگارش اهمیت و ضرورت در پروپزال

در بخش اهمیت و ضرورت پژوهش از دو دیدگاه بحث ضرورت پژوهش مطرح می گردد :

1- بیان اهمیت از جنبه علمی : باید نشان داد که پژوهش از دیدگاه جدید و خلاقانه به مسئله می پردازد؛ و یا حتی ممکن است پرسش پژوهش شما مانند پژوهش های دیگر باشد اما زمان و مکان اجرای پژوهش متفاوت باشد.

2- بیان اهمیت از جنبه کاربردی : حداقل به این سوالات باید پاسخ داده شود :

  • چرا انجام این پژوهش ضرورت دارد ؟
  • چرا در این مقطع زمانی باید این پژوهش انجام شود ؟
  • انجام پژوهش چه تاثیری بر پیشبرد علم دارد ؟

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق شامل اختلاف نظرها و خلاء های تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالا جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

3-نحوه نوشتن پیشینه تحقیق

در پیشینه تحقیق، تمام مطالعاتی که به طریقی با موضوع و مساله مورد بررسی ارتباط دارند، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. این مطالعات ممکن است در محل یا حیطه مکانی مورد بررسی و یا در سایر محل ها و نواحی به انجام رسیده باشد. در این قسمت محقق می کوشد با بررسی مطالعات مشابه دیگر، به وجوه تمایز مطالعه خود با دیگر بررسی ها بپردازد و از این طریق، جنبه های نوجویانه و بدیع بررسی های خود را نشان دهد. مقالات، پایان نامه ها، طرح های تحقیقاتی (با ذکر مختصری از نتیجه کار) در این قسمت گنجانده می شود.

بررسی متون از ابتدای کار (انتخاب موضوع) تا انتهای کار (پس از دفاع و چاپ مقاله) (ممکن است بعد از چاپ مقاله از شما در خصوص مطالب نوشته شده سوال پرسیده شود، برای پاسخ می توانید از طریق دانش خودتان و یا با ارجاع به متون بررسی شده به شخص مورد نظر پاسخ دهید) کاربرد دارد.

لازم است به سایت های ….. سر بزنید و با جست و جوی کلمات کلیدیتان در بانک نشریات فارسی، منابع داخلی مربوطه را بیابید و چکیده آن ها را به عنوان ادبیات داخلی ذکر کنید. البته باید توجه کنید که پژوهش های مرتبط با کار خودتان را به کار ببرید.

3-نحوه نوشتن اهداف، فرضیات و سوالات پژوهش در پروپزال

پس از تنظیم عنوان و قبل از شروع مطالعه، محقق باید هدف از انجام تحقیق را کاملا روشن کند. بدون داشتن اهداف مشخص و معین، روش کار نیز نامشخص خواهد بود.

به بیان دیگر، داشتن هدف روشن و مشخص، مسیر تحقیق را روشن می کند. هدف، سوال و فرضیه تحقیق مانند پلی هستند که مساله پژوهش را به روش تحقیق پیوند می دهند. هدف تحقیق، مقصود و منظور نهایی پژوهش است.

هدف پژوهش باید در مورد این که محقق چه کاری می خواهد انجام دهد (مشاهده، توصیف و سنجش پدیده ها…) در چه مکانی (محل اجرای پژوهش) و چه گروهی یا افرادی (نمونه ها) مورد مطالعه قرار خواهند گرفت اطلاعات کافی ارائه دهد.

هدف کلی

 

هدف اختصاصی

اهداف اختصاصی، هدف کلی را به اجزا کوچک تر تقسیم می کنند.

در تنظیم اهداف پژوهش باید موارد زیر را در نظر داشت :

1-هدف به صورت روشن، قابل اندازه گیری و با افعال رفتاری (تعیین، سنجش و مقایسه) نوشته شود.

2-هدف باید منطقی و قابل دستیابی باشد.

3-هدف نشان دهنده متغیرهای مورد مطالعه، مکان، زمان و جمعیت مورد مطالعه باشد.

فرضیات

به طور کلی فرضیات باید دارای ویژگی های زیر باشد :

1-آزمون پذیری فرضیه آزمون پذیر فرضیه ای است که متغیرهای قابل سنجش اندازه گیری را مطرح کرد و در دنیای واقعی قابل آزمون باشد. به عبارت دیگر فرضیه باید به گونه ای تنظیم شده باشد که با کمک آزمون های آماری مورد آزمایش قرار گیرد و تائید یا رد شود.

2-فرضیه باید منطقی باشد. به این معنی که با دانش موجود در ارتباط باشد و زیربنای علمی داشته باشد. بنابراین فرضیه باید با توجه به منابع علمی یا مشاهدات و تجربیات پژوهشگر تنظیم شود.

3-فرضیه ساده و قابل درک باشد. فرضیه را باید با استفاده از واژه های مشخص و به صورت قابل فهم بیان کرد و از عبارات مبهم و گنگ استفاده نشود.

4-نحوه نگارش روش تحقیق در پروپزال

 

5-نمونه پروپزال

 

 

نکات نهایی

-به طور کلی از هیچ کلمه انگلیسی در متن استفاده نکنید و در صورت لزوم کلمات را زیرنویس کنید.

 

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

مسعود علی مردی

بیش از 6 ساله که تحلیل گر آماری هستم. جای خالی یک مرجع تخصصی آماری را به شدت حس می کردم و تصمیم گرفتم مرجعی کامل برای هموطنان عزیزم ایجاد کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا