دانلود پروژه نظریه صف

Queue Theory Project

پروژه نظریه صف

شرح پروژه نظریه صف انجام شده به صورت زیر است :

معرفی محل اجری پروژه

محل اجرای پروژه فست فود – کافی شاپ واقع در تهران است که دارای هشت میز سرو غذا و خدمت رسانی این فست فود در طول هر شبانه روز ده تا دوازده ساعت است.

تعریف مسأله

اصلی ترین و در عین حال حساس ترین وظیفه یک مدیر تصمیم گیری است، لذا اتخاذ روش هایی که این فرآیند را به ایده آل ترین نتیجه رهنمون سازد، حائز اهمیت ویژه ای خواهد بود، با گذشت زمان ما شاهد وقوع دگرگونی های متعدد در عرصه های مختلف علمی هستیم، به نحوی که عدم توجه به این پیشرفت ها و ابزارهای نوین در نهایت باعث عدم اطمینان در تصمیم گیری ها خواهد شد، لذا نظریه پردازان مدیریت سعی بر مجهز نمودن تصمیم گیران به این تکنیک ها و ابزارهای جدید دارند.

تئوری های صف به عنوان تکنیک آماری برای حل مسائل و تجزیه و تحلیل سیستم ها از اهمیت بسزایی برخوردار است، ورود این رویکرد به کشور از طریق ترجمه متون تخصصی انجام پذیرفت، پدیده انتظار کشیدن در صف با افزایش تراکم جمعیت و شهری شدن روز افزون جامعه، بیش از پیش گسترش یافته است. انتظار در صف هرچند بسی ناخوشایند است، اما متاسفانه بخشی از واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی را تشکیل می دهد. انسان ها در زندگی روزمره خود با انواع مختلف صف که به از بین رفتن وقت، نیرو و سرمایه آن ها می انجامد روبرو می شوند. موسسات تولیدی و خدماتی برای تصمیم گیری بهینه در جهت کاهش زمان انتظار مشتریان خود می بایست از نظریه های صف بهره گیری نمایند. هدف از این بهینه سازی در سیستم های صف تعیین ظرفیت سیستم به طوری که مجموع هر دو هزینه خدمت دهی و اتلاف وقت در صف حداقل شود، است.

با افزایش تراکم جمعیت همه ما به نوعی فشارهای روانی و فیزیکی انتظار در صف را تجربه نموده ایم. در فروشگاه های زنجیره ای پرداخت بهای اقلام انتخاب شده یکی از مشکلات این سیستم خرید نوین است. بسیاری از افراد هستند که شاید چند شبی را در ماه تصمیم می گیرند با دوستان خود به فست فود با رستوران بروند. آن ها با توجه به توان مالی خود تصمیم می گیرند به جاهای گران یا ارزان قیمتی بروند تا چند ساعتی را کنار عزیزان خود شاد باشند. اما مشتریان تمایلی برای ایستادن در صف رستوران یا فست فود و انتظار کشیدن ندارند و معمولا از صف فراری هستند و اگر مجبور به ایستادن در صف باشند بی شک جای دیگری را برای غذا خوردن انتخاب خواهند کرد. یک مدیر خوب با تدابیر خود این زمان انتظار را کاهش می دهد. داشتن یک رستوران پردرآمد و خوب بر خلاف تصور، به سادگی امکان پذیر نیست، مگر آن که مدیر رستوران دارای سابقه، حسن سلیقه و مهارت جذب مشتری باشد. ما در این پژوهش می کوشیم با استفاده از نظریه های صف این سیستم را بهینه سازی کنیم و تا حد امکان صف را کاهش دهیم.

اهمیت مسئله و مشکلات موجود

اکثر مشتریان از انتظار کشیدن به خصوص در صف فراری هستند و رستوران هایی که برای خالی شدن جا مشتری مجبور است مدتی منتظر بماند، شانس کمی برای موفقیت دائم دارند و مشتریان زیادی را این چنین از دست خواهند داد. مردم از انتظار کشیدن آن هم برای صرف غذا زود بی حوصله می شوند و بی شک جای دیگری را برای غذا خوردن انتخاب خواهند کرد. اگر از مشتری های داخل صف نظرشان را بپرسید بیشتر آن ها عصبانی خواهند بود که منتظر باید بایستند و بسیاری از مشتری ها می روند جای دیگری غذا می خورند و صبر نمی کنند و به ضرر رستوران می شود. موسسات تولیدی و خدماتی برای تصمیم گیری بهینه در جهت کاهش زمان انتظار مشتریان خود می بایست از نظریه های صف بهره گیری نمایند، تا نه تنها سطح منابع لازم برای سرمایه گذاری را مشخص نمایند، بلکه تا آنجا که امکان دارد رضایت مشتری را تامین نمایند. این موضوع به ویژه برای ادامه حیات اقتصادی شرکتها در شرایط کاملا رقابتی اهمیت ویژه ای دارد. لذا تحقیق در زمینه توصیف عملکرد سیستم های صف در شرایط محیطی مختلف امری ضروری محسوب می گردد.

روش انجام پروژه

در این پروژه سعی شده که با توجه به خدمات فست فود و بررسی سیستم خدمت دهی به مشتریان، مدل واقعی تبدیل به مدلی شبیه سازی شده با کامپیوتر و مدلی بهینه به منظور افزایش کیفیت سرویس دهی خدماتی به مشتریان عرضه گردد، تا با انجام این عمل هم سطح رضایت مشتریان افزایش یابد و هم با توجه به امکانات تا جای ممکن از هزینه خدمات کاسته شود یا حداقل هزینه ها در مسیر درست خود هدایت شوند. برای مطالعه، یک فست فود انتخاب و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از بررسی عملکرد سیستم مدل بهینه با استفاده از نظریه های سیستم صف ارایه خواهد شد.

موارد خواسته شده در پروژه به ترتیب زیر است :

در این قسمت باید محل انجام پروژه و جمع آوری داده ها معرفی شده و اطلاعات کلی در رابطه با آن ارائه شود. همچنین باید توضیح داده شود که داده ها در چه مدت و به چه صورت جمع آوری شده است. (به عنوان مثال به صورت تصادفی و در طی حدود دو هفته در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه).

در این بخش باید به مجموعه به عنوان یک سیستم صف نگریسته شده و اطلاعات جامعی در رابطه با انواع خدمت ارائه شده، مشتریان و خدمت دهنده ها ارائه شود. سپس به شناسایی مشخصات سیستم صف موجود در این مرکز پرداخته شود.

در این بخش باید کلیه اطلاعات در رابطه با نحوه ورود مشتریان، جریان مشتریان در سیستم، انواع مشتریان، تمامی مشخصات آنها، تمام فرضیات موجود در سیستم در ارتباط با ورود یا جریان مشتریان در سیستم ارائه شود.

در این قسمت باید در رابطه با انواع خدمت ارائه شده، مشخصات آن ها، مراحل مختلف دریافت خدمت و تمامی فرضیات موجود در رابطه با خدمت ارائه شده و خدمت دهندگان توضیح ارائه شود.

در این قسمت در رابطه با نظام سیستم بحث شود (مثلا نظام FCFS).

در رابطه با ظرفیت صف و سیستم و محدودیت های موجود در این زمینه باید توضیح داده شود.

در رابطه با تعداد خدمت دهنده ها در مراحل مختلف ارائه خدمت، مشخصات آن ها و فرضیات مرتبط با آن ها توضیح داده شود.

در این قسمت باید توضیح داده شود که برای تجزیه و تحلیل سیستم نیاز است آن را بر حسب یک مدل شناخته شده توصیف کنیم تا بر اساس معیارهایی مانند متوسط طول صف و میانگین زمان انتظار در صف و سیستم به تحلیل مدل تطبیق داده شده بپردازیم.

در این قسمت باید داده های اندازه گیری شده مربوط به زمان های ورود مشتریان ثبت شود. (به عنوان مثال اگر دو نوع خدمت ارائه می شود برای هر نوع خدمت، در دو هفته مختلف، در هر هفته در سه روز، هر روز 60 داده زمان بین ورود جمع آوری شود). داده های جمع آوری شده را در قالب یک جدول ثبت کنید. سپس توزیع زمان ورود مشتریان و پارامترهای مرتبط با آن را شناسایی کنید. برای این کار می توانید از نرم افزار مینی تب استفاده نمایید. شکل خروجی نرم افزار که نشان دهنده توزیع زمان بین ورود مشتری ها برای هر نوع خدمت است را نیز در این قسمت قرار دهید. همچنین یکسان بودن توزيع جامعه و همگن بودن آن (عدم ترکیب از چند جامعه متفاوت را بررسی نموده و شکل خروجی نرم افزار را نیز در این قسمت قرار دهید.

دقیقا مشابه تحلیل فوق را برای انواع خدمت و زمان های اندازه گیری شده خدمت انجام دهید.

در این بخش به تفکیک انواع خدمت ارائه شده، به معرفی مدلهای صف موجود در سیستم مورد بررسی و توصیف سیستم در چارچوب نمادهای تئوری صف و تشریح اجزای آن پرداخته و معیارهای ارزیابی آن را بیان نمایید.

مدل صف منطبق با سیستم معرفی شود.

در این بخش باید به محاسبه و تحلیل معیارهای ارزیابی سیستم مانند نرخ ورود، نرخ خدمت، احتمال خالی بودن سیستم در دراز مدت، ضریب بهره وری، میانگین طول صف و توزیع مدت زمان انتظار در صف پرداخته شود.

در این بخش به بررسی و تحلیل مشکلات سیستم فعلی پرداخته و برای بهبود سیستم پیشنهاداتی ارائه نمایید سپس برتری مدل های پیشنهادی خود را نشان دهید. به عنوان مثال اگر پیشنهاد شما بر اضافه شدن یک خدمت دهنده جدید است، نشان دهید که این تغییر می تواند معیارهای ارزیابی سیستم را بهبود دهد.

در نهایت به جمع بندی و نتیجه گیری تحلیل های خود بپردازید. همچنین می توانید مدل پیشنهادی خود را از جنبه های مختلف و تحت سناریوهای متفاوت تحلیل کنید.

قیمت : 59 هزار تومان – حجم فایل : 1 مگابایت – دارای فایل دیتا (اکسل و مینی تب) – گزارش و تفسیر کامل آماری

پس از ورود داده ها در نرم افزار مینی تب برای گزارش کار طبق موارد خواسته شده فایل Word + PDF ای در 15 صفحه آماده شده که از طریق لینک بالا قابل دریافت است.