دانلود رایگان پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

پرسشنامه رایگان عزت نفس

پرسشنامه رایگان عزت نفس (SEI) را می توان به طور فردی یا گروهی اجرا کرد. شکل آموزشگاهی در مورد کودکان و نوجوانان مدرسه ای از 8 سال به بالا، به کار می رود، شکل بزرگسال، مربوط به اشخاصی است که تحصیلات عمومی خود را به پایان رسانده اند. مدت اجرای تست تقریباً 10 دقیقه است.

روایی و پایایی پرسشنامه رایگان عزت نفس کوپر اسمیت

بررسی ها در ایران و خارج از ایران بیانگر آن است که این آزمون از اعتبار و روایی قابل قبولی برخورداراست. هرز و گولن (1991) ضریب آلفای 88% را برای نمره کلی آزمون گزارش کرده اند. همچنین جهت سنجش روایی بین نمره کل آزمون با خرده مقیاس روان آزرده گرایی در آزمون شخصیت آیسنک، روایی واگرای منفی و معنادار و با خرده مقیاس برون گرایی روایی همگرای مثبت معنادار به دست آمده است.

ادموندسون و همکاران (2006) نیز ضریب همسانی درونی 86% تا 90% را برای ازمون عزت نفس کوپر اسمیت گزارش کرده اند. کوپر اسمیت و دیگران (1990) ضرایب باز آزمایی را بعد از پنج هفته 88% و بعد از سه سال 70% گزارش کرده اند. با روش باز آزمایی ضریب اعتبار این آزمون در ایران با فاصله چهار هفته و دوازده روز به ترتیب 77% و 80% گزارش شده است. ضریب همسانی دورنی گزارش شده بین 89% تا 83% در مطالعات مختلف متغیر بوده است. پور شافعی (1370) با روش دو نیمه کردن ضریب 87% را گزارش کرده است.

در بررسی روایی آزمون کوپر اسمیت، ثابت (1375) و نایبی فرد (1382) روایی همگرای مثبت بین آزمون کوپر اسمیت و آزمون عزت نفس آیسنک به دست آوردند. این میزان در پژوهش ثابت 80% و در پژهش ثابت 80% و در پژوهش نایبی فرد 78% بوده است. همچنین ضرایب اعتبار این آزمون با روش باز آزمایی برای دختران و پسران به ترتیب 90% و 92% گزارش شده است.

شیوه نمره گذاری پرسشنامه رایگان عزت نفس

شیوه نمره گذاری این آزمون به صورت صفر تا یک است به این معنا که در برخی ازسؤال ها پاسخ بلی یک نمره و پاسخ خیر صفر می گیرد و باقی سؤال ها به طور معکوس نمره گذاری می شوند. نمره کلی عزت نفس با جمع کردن نمرات چهار مقیاس عمومی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی یا تصیلی به دست می آید. نمره مقیاس دروغ، در مجموع نمرات محاسبه نمی شود. حداکثر نمره در مقیاس عمومی مساوی 26 و در هر یک از سه مقیاس دیگر مساوی 8 است. حداکثر نمره کلی عزت نفس مساوی 50 می باشد.

فایل ورد و PDF  |  روایی و پایایی دارد  |  خرده مقیاس دارد |  منبع دارد