آموزش دلفی به زبان ساده

روش دلفی، تکنیکی است که گروهی از متخصصان می توانند در مورد موضوعی نظر بدهند. کارشناسان به جای حدس زدن به تنهایی، به صورت جمعی به سوالات پاسخ می دهند. بعد از هر دور خلاصه ای از پاسخ ها و دلایل همه را می بینند. این به آنها کمک می کند تا پاسخ های خود را بر اساس گفته های دیگران تنظیم کنند. با چندین بار انجام این کار، گروه سعی می کند به دقیق ترین نظر نزدیک شود. مثل این است که از یک دسته از افراد باهوش مشاوره بگیرید و ایده های خود را بر اساس آنچه فکر می کنند اصلاح کنید.

متخصصان در چند نوبت به پرسشنامه ها پاسخ می دهند. پس از هر دور، پژوهشگر خلاصه ای ناشناس از نظر متخصصان از دور قبل، همراه با دلایلی که برای قضاوت های خود ارائه کرده اند، ارائه می دهد. این امر متخصصان را تشویق می کند تا پاسخ های قبلی خود را با توجه به پاسخ های سایر اعضای پانل تجدید نظر کنند. از طریق این فرآیند تکراری، اعتقاد بر این است که دامنه پاسخ ها کاهش می یابد و گروه به سمت پاسخ صحیح همگرا می شود.

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای
مقدمه آموزش معادلات ساختاری در R

ناشناس بودن اعضای فردی در یک مطالعه دلفی، سوگیری ذاتی مانند تسلط و انطباق گروهی (تعریف شده به عنوان تفکر گروهی) را که در جلسات گروهی رو در رو مشاهده می شود، حذف می کند. هدف اصلی تکنیک دلفی ایجاد یک اجماع نظری قابل اعتماد از گروهی از متخصصان با استفاده از یک فرآیند تکراری از طریق پرسشنامه همراه با بازخورد کنترل شده است. مطالعه دلفی در حوزه‌های مشکل‌زا که شواهد مبتنی بر مدل آماری در دسترس نیست، دانش نامطمئن و ناقص است، و قضاوت متخصص انسانی بهتر از نظر فردی است، عملی است.

تاریخچه تکنیک دلفی

روش دلفی شروعی فروتنانه دارد. این روش توسط شرکت رند (Rand) در طول جنگ سرد راه اندازی شد. آن ها می خواستند تأثیر فناوری بر جنگ را پیش بینی کنند، اما تکنیک های معمول خود را ناکارآمد یافتند. بنابراین، آنها مدل های نظری و کمی را توسعه دادند. با این حال، آنها به دلیل نداشتن اطلاعات، به متخصصان مراجعه کردند. آنها از گروهی از متخصصان خواستند تا نظرات خود را در مورد احتمال، فراوانی و شدت حملات احتمالی دشمن ارائه دهند و در نهایت به اجماع برسند. بدین ترتیب روش دلفی متولد شد.

هدف روش دلفی دستیابی به توافق بین گروهی از متخصصان در مورد یک موضوع خاص است که قبلاً وجود نداشته است. تعاریف متعددی از روش دلفی وجود دارد، اما اساساً یک نظرسنجی چند مرحله‌ای است که در تلاش برای دستیابی به اجماع در مورد یک موضوع مهم است. این روش شامل توزیع پرسشنامه با بازخورد کنترل شده است.

اعضای پنل در روش دلفی

اعضایی که در فرآیند رای گیری ناشناس نظرسنجی دلفی شرکت می کنند، پانلیست یا اعضای پنل نامیده می شوند. انتخاب اعضای پانل بدون شک حیاتی ترین جنبه مطالعات تحقیقاتی دلفی است. روش های مورد استفاده برای شناسایی و انتخاب اعضای پانل در مطالعات منتشر شده دلفی مغایر است. در واقع هیچ معیار استانداردی برای تعریف اعضای پانل تعریف نشده است. خوانندگان باید هنگام ارزیابی مطالعه دلفی، مسائل زیر را در نظر بگیرند: همگنی اعضای پانل، برچسب زدن اعضای پانل به عنوان «متخصص»، و اندازه پانل.

حجم نمونه در تکنیک دلفی

بچه ها به طور کلی ما معیار و شاخص مشخصی برای تعیین تعداد نمونه در روش دلفی نداریم. بایستی بدونید که توی مطالعات و مقالات گذشته تعداد اعضای پنل از 10 تا 1000 نفر هم گزارش شده است. با این حال، به دلیل مشکلات مدیریت داده ها و دورهای نظرسنجی، اعضای پانل با حجم نمونه سه رقمی غیرعادی است. حجم نمونه بین 30 تا 50 نفر برای اعضای پنل منطقی به نظر می رسد.

همگنی اعضای پنل در روش دلفی

یک پانل متنوع در دستیابی به دیدگاه گسترده تر و تعمیم اجماع نظرات کمک می کند. از سوی دیگر، گروه همگن ممکن است در یک هدف مطالعه خاص قابل اعتمادتر باشد. پانل همگن برای حل مسائل حل نشده یک مشکل متمرکز مانند مدیریت سندرم دیسترس تنفسی حاد مناسب است، در حالی که پانل ناهمگن در موقعیت گسترده‌تری مانند مطالعه تأثیر بیماری روانی مناسب است. روش پژوهش باید نشان دهنده فرآیندی باشد که برای دستیابی به همگنی در مطالعه دنبال می شود.

پنل متخصصین در روش دلفی

برچسب زدن اعضای پنل به عنوان «متخصص» یک موضوع بحث برانگیزترین است. متخصص را می توان فردی با دانش و تجربه در یک موضوع خاص تعریف کرد. با این حال، اندازه گیری کمی و عددی تجربه عملا دشوار است. با وجود اختلاف نظر، متخصصان معمولاً در مطالعات دلفی برای اعضای پانل بدون وجود معیار انتخاب یکسان انتخاب می‌شوند. هدف مشترک استفاده از متخصصان افزایش قدرت کیفی توصیه ها یا اجماع نظرات است. خوانندگان باید معیارهای انتخاب پنل تخصصی را ارزیابی کنند. انتخاب پنل باید با معیارهای از پیش تعریف شده مطابقت داشته باشد.

ارجاع به این آموزش

برای رفرنس دهی به این آموزش به نویسندگی مسعود علی مردی می توانید از متن زیر استفاده کنید.

علی مردی، مسعود. (1402). آموزش تکنیک دلفی. موسسه پژوهشی کوکرانا. (Cochrana.ir).

مسعود علی مردی

مسعود علی مردی

هزاران داده تجزیه و تحلیل کردم تا به هدفم برسم و این داستان همچنان ادامه داره …