دانلود رایگان پرسشنامه کارآفرینی سازمانی

پرسشنامه رایگان کارآفرینی سازمانی

هدف و توضیحات: پرسشنامه رایگان کارآفرینی سازمانی (رابینز و کولتر) شامل 22 سوال است که دارای مولفه های خلاقیت، مخاطره پذیری، استقلال طلبی، انگیزش، عزم و اراده، اعتقاد به مقدسات است. هدف پرسشنامه سنجش میزان کارآفرین بودن فرد است.

تعریف مفهومی کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی به انگلیسی (Entrepreneurship): به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود. جان باتیست سی (1819): کارآفرین را به عنوان کسی که ابزار تولید را فراهم می آورد تعریف نموده است. فرانک نایب (1921) معتقد است که کارآفرینان تلاش می کنند تغییرات بازار را پیش بینی نموده و بر اساس آن وارد عمل شوند وی همچنین بر نقش کارآفرینان در تحمل ابهام پویایی بازار تأکید دارد.

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای متعهدشدن نشات گرفته است .بنابه تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر، کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی اداره و تقبل کند. در اوایل سده شانزدهم کسانی را که در امر هدایت ماموریت های نظامی بودند را کارآفرین می خواندند.

تعریف ابعاد پرسشنامه رایگان کارآفرینی سازمانی

خلاقیت: توانایی در ایجاد ایده های جدید است و این ایده ها ممکن است منجر به ایجاد محصولات یا خدمات جدید شود. در واقع خلاقیت، قدرت نهفته در نوآوری است. مخاطره پذیری: اقدام به انجام عملی که از پیامد خطرات ان به طور کامل خبر نداریم.

استقلال طلبی: گرایش به سمت استقلال باعث انگیزه است. در واقع استقلال در عملی کردن رویاهای کارآفرینان نقش دارد و در نتیجه آزادی عمل پاداشی برای کارآفرینی است. انگیزه: کارآفرینان به حدی از انگیزه می رسند که کارها را به خاطر ماهیتشان و نه فقط به جهت به دست آوردن پاداش و تشویق انجام می دهند.

عزم و اراده: یک کارافرین همیشه اعتماد به نفس و اراده را درخود تقویت می کند و با عزمی راسخ مسئولیت های تعیین شده خویش را انجام می دهد. اعتقاد به مقدسات: کارآفرینان دارای قدرت خوبی جهت درک وضعیت پیرامون خود و آینده دارند. آنها همیشه به اهداف بلند مدتی فراتر از اهداف معمول و همیشگی می اندیشند.

نحوه نمره گذاری پرسشنامه رایگان کارآفرینی سازمانی

پرسشنامه کارآفرینی از 22 مشخصه یا ویژگی تشکیل شده است که به منظور تشخیص کارآفرین بودن فرد بکار می رود. کل امتیازات 22 ویژگی را با یکدیگر جمع ببندید. امتیاز حداقل 44- و امتیاز حداکثر 44+ خواهد شد. اگر امتیاز حاصله بین 22- و صفر قرار گیرد. نشانگر آن است که فرد با این مشخصه ها فاصله زیادی دارد. در حقیقت برای کارآفرین شدن بایستی تلاش زیادی بخرج دهد. اگر امتیاز حاصله بین 22- و 44- باشد و امتیازات به 44- نزدیکتر باشد نشانگر آن است که فرد اصلاً فاقد ویژگی کارآفرینی است و امیدی نمی رود که به این زودی به این مهارت دست یابد.

اگر مجموع امتیازات فرد بین صفر و 22+ باشد، نشان دهنده ی آن است که فرد کمی از ویژگی کارآفرینان را با خود دارد و هر چه به 22+ نزدیکتر شود به کارآفرینی شخص افزوده می گردد. اگر مجموع امتیازات حاصله بین 22+ و 44+ قرار گیرد، حکایت از آن دارد که فرد کارآفرینی زیادی با خود بهمراه دارد و هر چه به 44+ نزدیکتر می شود به کارآفرینی فرد افزوده می شود. در حقیقت امتیاز بالاتر که بصورت مثبت بیان شده، بیانگر این واقعیت است که فرد سهم بیشتری از صفات مشخصه ی مشترک با کارآفرینان موفق را دارد.

فایل ورد و PDF  |  روایی و پایایی دارد  |  خرده مقیاس دارد |  منبع دارد