فصل پنج پایان نامه اغلب از 5 قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:
- مقدمه
- خلاصه یافته ها
- بحث و نتیجه گیری
- پیشنهادات [کاربردی و پژوهشی]
- محدودیت ها
👨🏻💻 در مقدمه فصل 5 پایان نامه چه چیزی بنویسیم ؟
در نوشتن فصل پنج پایان نامه در قسمت مقدمه به معرفی محتوای کلی فصل بپردازید، اینکه خواننده یا مخاطب باید انتظار چه چیزی را داشته باشد و اینکه چطور به این نقطه رسیدهاید.
👨🏻💻 نمونه مقدمه فصل پنجم پایان نامه
در این فصل ابتدا به هدف پژوهش اشاره میشود و سپس یافتههای پژوهش بر اساس سوال ها و فرضیههای اين پژوهش بررسی میشود و پس از مقایسه نتایج بهدستآمده در پژوهش حاضر، با دیگر پژوهشهای صورتگرفته، بحث و تبيين يافته ها، نتیجه گیری نهایی و محدودیتهای پژوهش و پیشنهادهای كاربردی و پژوهشی مرتبط ارائه میشود.
📙 نوشتن خلاصه یافته ها در فصل پنجم پایان نامه
در این قسمت باید نتایج اصلی و مهمی که در فصل چهار به آن اشاره کردید را برجسته کنید. هیچ نیازی به توضیح جامع و دقیق یافتهها یا نتایج تحقیق نیست. بعضی از دانشجویان این اشتباه را مرتکب میشوند و کل فصل چهار را کپی و در فصل پنج به کار میبرند. این بخش باید تا حد ممکن ساده و بدون عدد باشد تا مخاطبی که آن را میخواند به راحتی موضوع را متوجه شود. بهتر است در این قسمت خلاصه ای از نتایج توصیفی و استنباطی را گزارش کنید.
📒 بحث و نتیجه گیری در فصل پنجم پایان نامه
در این قسمت باید ابتدا نتایج بدست آمده از پژوهش خود را از نظر تئوری توجیه کنید و سپس به مقایسه با تحقیقات گذشته بپردازید و تحقیقات همسو و ناهمسو را ذکر کنید.
حتی اگر نتایج مطلوب و مورد انتظارتان را به دست نیاورده باشید باز هم باید دلیل رسیدن به نتایج موجود را توضیح دهید. همچنین باید نشان دهید که چطور یافتههای تحقیق به تحقیقات آینده کمک می نماید. سپس یافتههای خود را با یافتهها و نتایج دیگر محققان مقایسه کنید: میزان شباهت یا تفاوت نتایج تحقیق شما با دیگران چقدر است؟ اگر کسی فقط این بخش را مطالعه کند، باید به راحتی متوجه نتایج و اهمیت تحقیق شما شود. وظیفه شما ارائه توضیحاتی شفاف و ملموس برای خواننده است.
در این قسمت می توانید نظرات شخصی خود را در مورد نتایج بدست آمده توضیح دهید. در این قسمت از فصل پنج پایان نامه باید قدرت تفسیر و برداشت خودتان را به رخ خواننده بکشید و با استدلالهایی قاطع و قانع کننده به توضیح نتایج و چرایی رسیدن به این نتایج بپردازید. در واقع این بخش نمادی از توانایی شما به عنوان یک محقق در ارائه توضیحات شخصی و جمع بندی تمامی مسائل است.
👨🏻💻 نمونه بحث و نتیجه گیری فصل پنجم پایان نامه
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطهی بین راهبردهای تنظیم هیجان، بازداری شناختی و رفتاری و رانندگی پرخطر بود. در فرضیه اول پژوهش مطرح شده بود که بین راهبرد تنظیم هیجان به شیوه ارزیابی مجدد شناختی و رانندگی پرخطر رابطه معکوس وجود دارد. برای آزمون این فرضیه، از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که بین ارزیابی مجدد شناختی و رانندگی پر خطر رابطه منفی و معنی داری وجود دارد؛ یعنی افرادی که از راهبرد ارزیابی مجدد شناختی بیشتری استفاده میکنند رانندگی کمخطرتری میکنند؛ بنابراین فرضیه اول پژوهش حاضر تأیید میشود.
این یافته پژوهش حاضر، با نتایج پژوهش آزموده و همکاران (1399) که نشان دادند تنظیم هیجان منفی تأثیرات مستقیم معناداری بر رفتارهای پرخطر (از جمله مصرف مواد مخدر و الکل) دارد همسو است. ملاکریمی (1398) نیز در پژوهش خود نشان داد که سبکهای تنظیم هیجان ناسازگار و رفتارهایی با منشأ عاطفی ممکن است پیشبینیکننده مهمی برای رفتارهای پرخطر باشد. از سویی، روکا و ژاریوت ۔ گارسیا (۲۰۱۲) گزارش کردند که توانایی تنظیم هیجان، با رفتارهای پرخطر رانندگی نظیر سرعت، استفاده از الكل يا مواد، حواسپرتی و خستگی و تمایل به خطرپذیری رابطه منفی دارد.
میتوان گفت افرادی که فاقد مهارتهای لازم برای ارزیابی مجدد تجارب هیجانی خود هستند، احتمال بیشتری دارد که هنگامیکه میخواهند عواطف منفی خود را مدیریت کنند درگیر رفتارهای پرخطر شوند یا احساسات خود را سرکوب کرده و نادیده بگیرند. از سوی دیگر این افراد با درک کمتری که از هیجانات خود دارند، مشکلات خود را بیشتر درونی میکنند، بهعلاوه افرادی که هنگام مواجهه با هیجانات منفی توانایی تغییر افکار خود را ندارند، احتمالاً منابع محدودتری برای غلبه بر احساسات منفی خود دارند و برای تسکین هیجانات شدید خود، اقدام به انجام رفتارهای پرخطر میکنند (محمودعلیلو و همکاران، 1394).
افرادی که مهارتهای لازم برای مقابله با تجربیات عاطفی خود را ندارند، بهاحتمالزیاد هنگام مدیریت و کنترل احساسات منفی خود، درگیر رفتارهای پرخطر هستند (ملاکریمی، 1398). بر اساس نظر پژوهشگران، افرادی که از راهبردهای نظم جویی ناکارآمد استفاده میکنند، بیش از دیگران مستعد استفاده از رفتارهای پرخطر به عنوان ابزاری برای تسکین هیجان منفی هستند. به نظر رومر و همکاران (2009)، گرایش به رفتارهای پرخطر راهی برای کاهش هیجانهای ناخوشایند است. همچنین، مکلگلین و همکاران (2011) عقیده دارند افراد زمانی که نتوانند از راهبردهای مناسب و مسئله محور برای مقابله با هیجانهای آزار دهنده خود استفاده نمایند و یا درک درستی از هیجانهای خود نداشته باشند، به ناچار به رفتارها و اعمال با نتایج نامطلوب متوسل می شوند تا آنها را تعدیل و تغییر دهند. این رفتارها ممکن است رفتارهای پرخطری، مانند رانندگی پرخطر، آسیب رساندن به خود و یا رفتارهای پرخاشگرانه باشد (اکسلرود، 2011).
📂 نوشتن پیشنهادات در فصل پنجم پایان نامه
این بخش به دو قسمت پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات پژوهشی تقسیم می شود:
1️⃣ پیشنهادات کاربردی در فصل پنجم پایان نامه
در این بخش از نگارش فصل پنجم پایان نامه باید منطقی و معقول باشید. توصیههای شما باید خطاب به افراد، سازمانها یا نهادهایی باشد که به طور مستقیم با موضوع تحقیق سروکار دارند و این بدان معناست که باید کاربردی باشند. همچنین باید بتوانید در این بخش موضوع تحقیق دیگری را مطرح کنید که کارایی زیادی برای محققان آتی داشته باشد. ولی هرگز نباید چیزی را پیشنهاد دهید که بخشی از تحقیقتان نیست یا در یافتههایتان به آن اشاره ای نشده است.
پس از سازماندهی تفکراتتان در مورد محتوای توصیهها، باید آن را به زبان ساده و قابل فهم بیان کنید. در بخش توصیهها و پیشنهادات، به خواننده های پایان نامه بگویید که شما چه موضوعاتی را مورد توجه قرار ندادید، چه فاکتورهایی موانع پیش روی شما به وجود آوردند، چه موضوعاتی در گستره تحقیقات شما قرار نگرفتند، چه مطالعاتی باید در ادامه انجام شوند و اینکه چطور باید گستره تحقیقات آتی را تعمیم داد. فراموش نکنید که متخصصان و افرادی حرفهای در حوزه کاری شما حضور دارند؛ باید در مورد تأثیرات تحقیق خودتان بر این گروه از افراد توضیح دهید.
👨🏻💻 نمونه پیشنهادات کاربردی
- با توجه به این که یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین راهبردهای تنظیم هیجان و رانندگی پرخطر رابطه معکوسی وجود دارد پيشنهاد میشود كه هنگام صدور گواهينامه، علاوه بر بررسي سلامت فيزيكي و روانی، مهارت های تنظيم هيجانی رانندگان نيز بررسي شود؛ همچنين مداخلاتی با هدف افزايش توانايي تنظيم هيجانی ممكن است در كاهش رانندگی پرخطر مفيد باشد.
- با توجه به این که یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین مؤلفه های بازداری شناختی (برخی از مؤلفههای آزمون استروپ) و رانندگی پرخطر رابطه معکوسی وجود دارد، پيشنهاد میشود آموزش بازداری شناختی به منظور کاهش رانندگی پرخطر، اجرا شود.
- با توجه به این که نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشان داد بین بازداری رفتاری (برخی از مؤلفههای آزمون برو/نرو) و رانندگی پرخطر رابطه معکوسی وجود دارد پيشنهاد میشود در زمان صدور يا تمديد گواهينامه این عامل بهعنوان يك فاكتور مهم به منظور کاهش رانندگی پرخطر مد نظر قرار گيرد.
2️⃣ پیشنهادات پژوهشی در فصل پنجم پایان نامه
👨🏻💻 نمونه پیشنهادات پژوهشی (آتی)
- با توجه به محدودیت اجرایی پژوهش از نظر توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، به دلیل اپیدمی ویروس کرونا در جامعه، پیشنهاد می شود با تکمیل سایر مواردی که در بالا گفته شد در برهه زمانی دیگری پس از همه گیری کرونا، این پژوهش تکرار شود.
- با توجه به محدودیت جامعه آماری مورد اشاره، پیشنهاد میشود این پژوهش در دیگر کلانشهرهای کشور نیز انجام رسد و نتایج حاصل از آن با نتایج این پژوهش مقایسه گردد.
- پیشنهاد میگردد در پژوهش های آتی، نقش عوامل روانشناختی دیگر بر رفتارهای پرخطر رانندگی در میان رانندگان مورد بررسی قرار گیرد.
✒️ نوشتن محدودیت ها در فصل پنجم
هر پژوهشی همواره با یکسری محدودیتها روبرو می باشد. در این بخش محقق به محدودیتهای پژوهش خود از جمله عدم همکاری افراد یا نهادها، کمبود منابع علمی، عدم امکانات و … اشاره مینماید. در این بخش محقق باید به شرایطی اشاره نماید که تحت این شرایط به این نتایج رسیده است.
👨🏻💻 نمونه محدودیت در فصل پنجم
محدودیت تعمیم: این پژوهش به صورت مطالعه موردی در اداره ثبت احوال کرمانشاه انجام شده است. اگرچه این روش امکان تمرکز بیشتر و افزایش عمق تحقیق را فراهم می کند اما امکان تعمیم نتایج آن به دیگر ادارات و سازمان ها را با محدودیت مواجه می سازد.
محدودیت ذاتی پرسشنامه: با توجه به این که پرسشنامه ادراک افراد را از واقعیت می سنجد، ممکن است این ادراک کاملاً منطبق با واقعیت نباشد.
مسعود علی مردی
هزاران داده تجزیه و تحلیل کردم تا به هدفم برسم و این داستان همچنان ادامه داره …
دیدگاه خود را بنویسید